Veiligheidsregio IJsselland - Zwolle | |||
Relatie met programma | Programma 7 Vitale Wijken | ||
---|---|---|---|
Oorsprong verbonden partij | De Veiligheidsregio is ontstaan uit de verplichting, zoals vastgesteld in artikel 9 en volgende van de Wet veiligheidsregio's. Die wet is op 1 oktober 2010 van kracht geworden om daarmee de slagkracht van de overheid bij rampen en zware ongevallen te verbeteren. | ||
Openbaar belang | Uitvoering van de veiligheidstaken op basis van de Wet veiligheidsregio’s | ||
Beleidsvoornemens | De beleidsvoornemens van de veiligheidsregio IJsselland zijn verwoord in de Strategische 2023-2026. Daarin komen de wettelijke taken uiteraard nadrukkelijk aan bod maar ook de aanvullende ambities vanuit de veiligheidsregio. De thema’s/ontwikkelingen die in 2025 een rol gaan spelen zijn oa. Implementatie van de uitkomsten van landelijke besluitvorming over de organisatorische, juridische en financiële consequenties van het dossier toekomstbestendig brandweerstelsel. Dit dossier is al enige tijd vertraagd maar men verwacht in de aankomende jaren(2025/2026) definitieve besluitvorming. | ||
Bestuurlijk belang | De Veiligheidsregio bestaat uit elf gemeenten. De burgemeester van Zwolle is voorzitter van zowel het dagelijks bestuur als het algemeen bestuur. Elke deelnemers heeft één stem in het algemeen bestuur. | ||
Verwacht financieel belang | 1-1-2025 | € 11.643.716 | 26,1% |
31-12-2025 | € 11.643.716 | 26,1% | |
Toelichting | Dit is de jaarlijkse bijdrage aan de Veiligheidsregio | ||
Verwacht eigen vermogen | 1-1-2025 | 5.417.000 | jaarrekening 2023 |
31-12-2025 | 5.702.000 | geprognosticeerde balans 2025 uit programmabegroting | |
Verwacht vreemd vermogen | 1-1-2025 | 39.700.000 | jaarrekening 2023 |
31-12-2025 | 40.449.000 | geprognosticeerde balans 2025 uit programmabegroting | |
Verwacht financieel resultaat | 0 | ||
Risico's | Er is een risicoprofiel opgesteld om de risico’s van de organisatie in kaart te brengen. Deze zijn in een rapportage vastgelegd. De tien risico’s met de meeste invloed op de hoogte van de benodigde weerstandscapaciteit zijn oa: Grootschalige/langdurige inzet, fiscale controles, stijgende pensioenpremies, datalek, besluiten van het Veiligheidsberaad met financiële of personele gevolgen, marktontwikkelingen oefentrajecten, wijzigingen in beleid of financiering van de Rijksoverheid en complexiteit Europese aanbestedingen. |