Programma 1. Samen sterk in Zwolle
Beschrijving
Koers Sociaal Domein De Koers heeft daarom ook betekenis voor hoe we onze rol als gemeente invullen, hoe we ons verhouden tot inwoners en partners, voor hoe we werken en hoe we georganiseerd zijn. In beweging De lessen die we de afgelopen jaren hebben geleerd in verschillende proeftuinen en pilots laten zien dat deze koers, deze beweging, werkt. Er is een hoge klanttevredenheid en met het anders werken weten we besparingen te realiseren. Onze nieuwe methode van het meten van cliëntervaringen geeft inzicht in de mate waarin de ondersteuning ook echt aansluit bij de vraag en leidt tot duurzame oplossingen. Maatschappelijke ontwikkelingen Landelijke programma’s naar de regio vertaald Met het Regioplan Samen gezond IJssel Vecht werkt Zwolle samen met andere gemeenten en zorgpartijen aan de uitvoering van het Integraal Zorgakkoord (IZA). Veel nadruk ligt op ondersteuning en zorg aan kwetsbare inwoners in de wijk. Het gaat ook over het versterken van het sociale domein zodat inwoners zo lang mogelijk zelfstandig blijven wonen en meedoen in de samenleving. Met een Plan van Aanpak voor het Gezond en Actief Leven Akkoord (GALA) werken gemeenten en Gemeenschappelijke Gezondheidsdienst, (GGD), zorgverzekeraars en het Rijk ook in 2025 en 2026 aan gezond en actief leven met een stevige sociale basis. Het Rijk geeft een financiële specifieke uitkering (SPUK) aan gemeenten om de doelen uit het akkoord te realiseren. Rijk, gemeenten en vele partners in de jeugdhulp hebben in de Landelijke Hervormingsagenda Jeugd (2023) een pakket afspraken gemaakt om de jeugdzorg te verbeteren en minder kostbaar te maken. De eerdere plannen om beschermd wonen in 2024 bij de gemeente onder te brengen (doordecentralisatie) zijn opnieuw uitgesteld. Toch is in de regio IJssel-Vecht gekozen om door te gaan met de beweging van beschermd wonen naar beschermd thuis. Deze beweging zorgt voor een betere aansluiting op de lokale ondersteuning. Daar, bij het wijkteam, vindt nu ook de toegang tot Beschermd Wonen plaats. Financieel blijft de centrumgemeente ook in 2025 nog verantwoordelijk voor mensen die beschermd wonen in de regio. In het verlengde van deze beweging bij Beschermd Wonen gaan we in 2025 ook werken aan een beweging bij de maatschappelijke opvang naar een meer lokale aanpak voor het voorkomen van dak- en thuisloosheid. Landelijk is een Toekomstscenario Kind- en Gezinsbescherming ontwikkeld. Het doel hiervan is om tijdig passende hulp te bieden aan huishoudens (0-100) met problemen die leiden tot (acute of structureel) onveilig situaties. Binnen de regio IJsselland is hier een regionale aanpak op ontwikkeld en wordt uitgevoerd. Relatie met andere programma’s |
---|
Klik hier voor alle programma's en doelen.
Financiën programma
Overzicht baten en lasten
De raad stelt de programmabudgetten vast. In het overzicht baten en lasten zijn de programmabudgetten met een onderverdeling naar ambities en doelen opgenomen.
Overzicht baten en lasten | Lasten | Baten | Saldo | Toevoeging aan reserves | Onttrekking aan reserves | Geraamd resultaat |
---|---|---|---|---|---|---|
Doel 1.1.1 Sociale contacten, daginvulling | 14.573.052 | 0 | 14.573.052 | 43.389 | 184.071 | 14.432.370 |
Doel 1.1.2 Vitaal en gezond | 16.329.083 | 1.798.619 | 14.530.464 | 344.888 | 517.274 | 14.358.078 |
Doel 1.1.3 Gelijke kansen | 29.166.590 | 5.335.123 | 23.831.467 | 0 | 1.311.646 | 22.519.821 |
Doel 1.2.1 Vraagverheldering en verwijzing passende ondersteuning | 17.358.614 | 0 | 17.358.614 | 0 | 195.000 | 17.163.614 |
Doel 1.2.2 Kortdurende en/of laagintensieve ondersteuning | 1.314.696 | 0 | 1.314.696 | 0 | 0 | 1.314.696 |
Doel 1.2.3 Langdurige en/of intensieve ondersteuning | 80.235.555 | 1.205.582 | 79.029.973 | 0 | 0 | 79.029.973 |
Doel 1.3.1 Tijdelijk verblijf in een instelling | 117.619.731 | 5.494.575 | 112.125.156 | 0 | 439.647 | 111.685.509 |
Totaal | 276.597.321 | 13.833.899 | 262.763.422 | 388.277 | 2.647.638 | 260.504.061 |
Overzicht kredieten
Het overzicht kredieten geeft een totaalbeeld van de lopende (reeds vastgestelde) projectkredieten en de als onderdeel van de Begroting 2025 voorgestelde kredieten.
Overzicht kredieten | Omvang krediet | Gerealiseerd tot en met 2023 | Resterend krediet | Raming 2024 | Raming 2025 | Raming 2026 en verder |
---|---|---|---|---|---|---|
Doel 1.1.1 Sociale contacten daginvulling | 1.118.885 | 766.686 | 352.199 | 352.199 | ||
Doel 1.1.2 Vitaal en gezond | 5.759.571 | 3.970.829 | 1.788.742 | 1.788.742 | ||
Doel 1.1.3 Gelijke kansen | 124.050.345 | 73.652.979 | 50.397.366 | 41.697.405 | 5.351.187 | 3.348.774 |
Doel 1.2.1 Vraagverheldering en verwijzing passende ondersteuning | 1.140.000 | 800.918 | 339.082 | 339.082 | ||
Totaal | 132.068.801 | 79.191.412 | 52.877.389 | 44.177.428 | 5.351.187 | 3.348.774 |
Voor het financiële meerjarenbeeld van dit programma, verwijzen wij u naar het onderdeel meerjarenoverzicht programma 1 .
In bovenstaande overzichten baten en lasten en kredieten zijn de mutaties vanuit de bestedingsvoorstellen verwerkt. Een tabel met de structurele bestedingsvoorstellen en incidentele bestedingsvoorstellen zijn in het hoofdstuk Algemeen opgenomen. Dit geldt ook voor de toelichting op de structurele bestedingsvoorstellen en de incidentele bestedingsvoorstellen .