Domeinen

Sociaal domein

Programma 2. Werken aan bestaanszekerheid

Beschrijving

Het ervaren (en herstellen) van bestaanszekerheid is een van de hoofdthema’s in de Koers Sociaal Domein. Samen met het bevorderen van gelijke kansen en het mogelijk maken van gezond leven dragen we daarmee bij aan een ‘gezonde’ basis voor het bestaan en aan ‘brede welvaart’ in Zwolle.

Met de investeringen van programma 2 dragen we zo goed mogelijk bij aan de bestaanszekerheid van inwoners. Het hebben van een inkomen, een (t)huis, een baan en een sociaal netwerk zijn belangrijke voorwaarden voor het ervaren van bestaanszekerheid. De focus in dit programma ligt op het ervaren van bestaanszekerheid door het hebben of vinden van werk, het doen van een opleiding en het ervaren van inkomenszekerheid. We zien de samenhang met andere voorwaarden voor bestaanszekerheid, bijvoorbeeld het hebben van een huis of toegang tot zorg, en we werken eraan om samenhangende oplossingen op dat vlak voor inwoners te realiseren.

De beweging die we maken met de Koers Sociaal Domein is ook hier goed zichtbaar. De primaire focus ligt op meedoen, bij voorkeur via school of via betaald werk. Dat doen we bijvoorbeeld door het voorkomen van voortijdig schoolverlaten, het bevorderen van samenwerking tussen onderwijs en arbeidsmarkt, het bieden van informatie aan werkzoekenden en werkgevers, en het bevorderen van een startkwalificatie door jongeren. Ook waardevol is het voeren van toekomstgesprekken met jongeren zodat de vervolgopleiding of werk beter aansluiten. (2.1.1 en 2.1.2).

We zetten alles op alles om armoede en problematische schulden te voorkomen. Bijvoorbeeld door voorlichting, tijdiger signaleren, en beter bereiken van de doelgroep. Als het nodig is biedt de gemeente inkomensondersteuning, bijvoorbeeld in de vorm van een bijstandsuitkering maar ook door allerlei aanvullende inkomensregelingen (2.1.3).

Daarbij gaat het niet alleen om de feitelijke financiële ondersteuning die inwoners kunnen ontvangen, maar ook over de manier waarop wij als gemeente de dienstverlening inrichten en uitvoeren. Steeds meer kijken we naar de brede context van iemands leven en naar de manier waarop iemand in zijn leven meer bestaanszekerheid kan ervaren. Daarbij zien wij het hebben van betaald werk als de belangrijkste manier om dat te bereiken. En als dat nog niet mogelijk kijken we samen naar alternatieven om deel te nemen aan de samenleving. We proberen inwoners die inkomensondersteuning nodig hebben beter te bereiken. En we proberen om de informatie over die ondersteuning en toeslagen eenvoudiger te maken, bijvoorbeeld met de gids ‘Zwollenaar, laat geen geld liggen’. En we werken aan de vereenvoudiging van de inkomensregelingen zelf. Met de verruiming van regelgeving en het toenemende beroep op de regelingen zien we daarin een positieve ontwikkeling.

Het komende jaar leveren we een extra inspanning op het versterken van de keten van arbeidsparticipatie. Dat is nodig om ook voor inwoners in een meer kwetsbare positie de route naar werk mogelijk te maken. Waar we nu nog een stijging zien van het beroep op bijstand, verwachten we daarmee de komende jaren de trend geleidelijk om te buigen. Daarbij zijn we wel mede afhankelijk van – soms autonome – ontwikkelingen in de samenleving, zoals de groei van het aantal statushouders. We werken daarom de komende jaren ook aan een betere begeleiding in het kader van het inburgeringstraject en de aansluiting daarop van reguliere zorg en ondersteuning.

Landelijke ontwikkelingen          
Het landelijke Programma Participatiewet in Balans werkt aan verbeteringen in de wet en de uitvoering ervan. Als gevolg van de val van het vorige kabinet is het nog onduidelijk wat er met dit programma en de daarbij beoogde wetswijzigingen zal gebeuren. Voor gemeenten is dit een belangrijke ontwikkeling die aansluit bij de beweging die we lokaal willen maken van betere uitvoerbaarheid, meer vertrouwen en menselijke maat, meer ruimte om de brede context in de besluitvorming mee te wegen.

Relatie met andere programma’s
Dit programma heeft een sterke relatie met programma 1 Samen sterk in Zwolle. In de Sociale basis worden preventieve activiteiten georganiseerd om beter met geld om te gaan en om schulden te voorkomen. Daarnaast met programma 5 Ondernemende en levendige stad. De Human Capital Agenda legt daar de basis voor een goede match tussen werkgevers en werknemers. Ook stimuleert deze agenda werkgevers om een bredere groep inwoners aan het werk te helpen. Bijvoorbeeld inwoners met een arbeidsbeperking.

Klik hier voor alle programma's en doelen.

Financiën programma

Overzicht baten en lasten

De raad stelt de programmabudgetten vast. In het overzicht baten en lasten zijn de programmabudgetten met een onderverdeling naar ambities en doelen opgenomen.

Overzicht baten en lasten

Lasten

Baten

Saldo

Toevoeging aan reserves

Onttrekking aan reserves

Geraamd resultaat

Doel 2.1.1 Onderwijs en aansluiting met de arbeidsmarkt

2.923.586

2.007.607

915.979

0

0

915.979

Doel 2.1.2 Arbeidsparticipatie

28.529.434

3.423.923

25.105.511

0

302.417

24.803.094

Doel 2.1.3 Inkomensondersteuning

77.370.414

55.056.166

22.314.248

0

217.000

22.097.248

Doel 2.2.1 Toezicht en handhaving Sociaal Domein

1.774.826

688.967

1.085.859

0

0

1.085.859

Totaal

110.598.260

61.176.663

49.421.597

0

519.417

48.902.180

Overzicht kredieten

Het overzicht kredieten geeft een totaalbeeld van de lopende (reeds vastgestelde) projectkredieten en de als onderdeel van de Begroting 2025 voorgestelde kredieten.

Overzicht kredieten

Omvang krediet

Gerealiseerd tot en met 2023

Resterend krediet

Raming 2024

Raming 2025

Raming 2026 en verder

Doel 2.1.2 Arbeidsparticipatie

7.373.100

5.283.006

2.090.094

2.090.094

Totaal

7.373.100

5.283.006

2.090.094

2.090.094

0

0

Voor het financiële meerjarenbeeld van dit programma, verwijzen wij u naar het onderdeel meerjarenoverzicht programma 2 .

In bovenstaande overzichten baten en lasten en kredieten zijn de mutaties vanuit de bestedingsvoorstellen verwerkt. Een tabel met de structurele bestedingsvoorstellen en incidentele bestedingsvoorstellen zijn in het hoofdstuk Algemeen opgenomen. Dit geldt ook voor de toelichting op de structurele bestedingsvoorstellen en de incidentele bestedingsvoorstellen .

Deze pagina is gebouwd op 10/16/2024 15:54:21 met de export van 10/16/2024 15:44:47