Doel 1.3.1 Tijdelijk verblijf in een instelling
Inwoners ondersteunen met een tijdelijk verblijf in een instelling om (weer) zelfredzaam te worden |
---|
Beschrijving
Inwoners die dakloos zijn, inwoners met een psychische kwetsbaarheid, inwoners die te maken hebben met huiselijk geweld en jongeren die specialistische hulp nodig hebben, rekenen op passende ondersteuning. De ondersteuning wordt vooral in de eigen omgeving geregeld. Wanneer dit niet passend of mogelijk is, bieden we (kortdurende) hulp en ondersteuning buiten de thuissituatie; in een instelling, bij een pleeggezin of in een gezinshuis. Soms kan een inwoner door mentale of sociaal-emotionele problemen tijdelijk niet zelfstandig wonen. Beschermd wonen biedt dan een beschermde woonomgeving. We streven ernaar om de ondersteuning zo kort mogelijk te houden, maar zo lang als nodig. De ondersteuning is altijd gericht op de terugkeer naar thuis. Bij jeugdhulp is terugkeer naar huis niet altijd mogelijk en wordt toegewerkt naar een zo thuis mogelijke situatie. Soms lukt het inwoners niet om op eigen kracht een dak boven hun hoofd te vinden. Dan zorgen we voor toegankelijke, passende en veilige opvang. Daarbij willen we de opvang zo kort mogelijk houden. We werken vanuit het ‘wonen eerst’ principe waarbij het we zo snel mogelijk toewerken naar een eigen woonplek, maatschappelijk herstel, meedoen en zelfredzaamheid. We willen dreigende dakloosheid eerder signaleren en eerder op ingrijpen. Bijvoorbeeld dat niemand uit huis of een verblijfsinstelling wordt gezet zonder hulp ondersteuning bij het vinden van passende duurzame huisvesting. Soms bedreigt geweld de thuissituatie. We willen huiselijk geweld, ouderenmishandeling en kindermishandeling zoveel mogelijk voorkomen en verminderen. We proberen de schade te beperken en herhaling voorkomen. Dat doen we door naar het hele gezin te kijken en niet het probleem van één persoon op te lossen. Zo doorbreken we de overdracht van geweld van generatie op generatie. We organiseren de aanpak van huiselijk geweld zo lokaal mogelijk in de eigen omgeving (ambulant) en met het eigen netwerk van betrokkenen. Hierdoor is opvang of uithuisplaatsing voor jeugdigen minder vaak nodig. Waar nodig gebruiken we de deskundigheid van Veilig Thuis. Als kinderen ernstig bedreigd worden in hun ontwikkeling als gevolg van onveilige situaties, kan jeugdbescherming of jeugdreclassering nodig zijn. De benodigde hulp wordt door de kinderrechter bepaald en is verplicht. De gecertificeerde instellingen voeren dit uit. Zodra het gaat over geweld, uithuisplaatsing, beschermd wonen of reclassering, dan zijn vaak veel partijen betrokken. We willen dat deze partijen beter samenwerken, met het belang van de inwoner en zijn of haar toekomstkansen voorop. |
---|
Indicatoren
Indicator | Verleden | Heden | Toekomst |
---|---|---|---|
Huiselijk geweld en kindermishandeling (aantal) | 2020 | 2023 | 2026 |
2717 | 2460 | 2400 | |
Aantal meldingen van huiselijk geweld en kindermishandeling. Bron: Veilig Thuis. | |||
Beschermd wonen Zwolle (aantal) | 2020 | 2023 | 2026 |
442 | 550 | 450 | |
Aantal afgegeven indicaties voor beschermd wonen en begeleid wonen (nieuwe aanvragen en herindicaties). Bron: GGD en gemeente Zwolle (ZIN + pgb)) | |||
Wachtenden beschermd wonen Zwolle (aantal) | 2021 | 2023 | 2026 |
114 | 114 | 86 | |
Aantal wachtenden op wachtlijst voor beschermd- en begeleid wonen Zwolle. Bron: GGD en gemeente Zwolle | |||
Jeugdhulp met verblijf (aantal) | 2020 | 2023 | 2026 |
866 | 536 | 450 | |
Aantal bezette plekken Jeugdhulp met verblijf. Bron: Gemeente Zwolle. | |||
Maatschappelijke opvang Zwolle (aantal) | 2020 | 2023 | 2026 |
161 | 184 | 160 | |
Aantal meldingen van dak- en thuislozen voor maatschappelijke opvang. Bron: GGD en gemeente Zwolle. | |||
Overlast mensen met verward of onbegrepen gedrag (%) | 2020 | 2024 | 2026 |
3% | 7% | 5% | |
Percentage bewoners dat aangeeft dat overlast door verwarde personen vaak voorkomt in de eigen buurt (soms/ vaak). Bron: Buurt-voor-Buurt Onderzoek. |
Kaderstellende nota('s)
Beleidsdocument | Vastgesteld |
---|---|
2021 | |
Regiovisie voor de aanpak van huiselijk geweld in de regio IJsselland, voor de jaren 2021 tot en met 2024. In de regiovisie staan de actielijnen uit het Landelijk Programma “Geweld hoort nergens thuis centraal. Deze actielijnen zijn geconcretiseerd en uitgewerkt in een concreet actieplan voor de regio IJsselland. | |
Regiovisie IJssel-Vecht beschermd wonen enRegiovisie IJssel-Vecht beschermd wonen en maatschappelijke ontwikkeling 2023-2032 maatschappelijke opvang | 2022 |
Deze regiovisie (2022 - 2032) beschrijft hoe de gemeenten in de regio IJssel-Vecht samen willen werken om er voor te zorgen dat inwoners in de regio die zijn aangewezen op beschermd wonen en maatschappelijke opvang de juiste ondersteuning krijgen. De regiovisie is een visie op hoofdlijnen, richtinggevend en agenderend. | |
2024 | |
Dit betreft het beoordelingskader beschermd wonen voor de regio IJssel-Vecht. Het beoordelingskader wordt regionaal toegepast door de toegangen van de acht gemeenten in de regio IJssel-Vecht om tot een juiste afweging te komen voor het toekennen van de maatwerkvoorzieningen beschermd wonen. |
Portefeuillehouder(s)
Dorrit de Jong
Activiteiten
Nieuwe activiteiten
Cirkel van geweld doorbreken
Duurzaam herstel na tijdelijke ondersteuning in een verblijf
Beschermd wonen
Maatschappelijke ondersteuning
|
---|
Lopende activiteiten
Cirkel van geweld doorbreken
Duurzaam herstel na tijdelijke ondersteuning in een verblijf
Beschermd wonen
Maatschappelijke opvang
|
---|
Activiteiten waar we mee stoppen
Cirkel van geweld doorbreken
Duurzaam herstel na tijdelijke ondersteuning in een verblijf
|
---|
Overzicht baten en lasten
In het overzicht baten en lasten is het budget per doel weergegeven.
Overzicht baten en lasten | Lasten | Baten | Saldo | Toevoeging aan reserves | Onttrekking aan reserves | Geraamd resultaat |
---|---|---|---|---|---|---|
Doel 1.3.1 Tijdelijk verblijf in een instelling | 117.619.731 | 5.494.575 | 112.125.156 | 0 | 439.647 | 111.685.509 |
In bovenstaand overzicht baten en lasten zijn de mutaties vanuit de bestedingsvoorstellen verwerkt. Een tabel met de structurele bestedingsvoorstellen en incidentele bestedingsvoorstellen zijn in het hoofdstuk Algemeen opgenomen. Dit geldt ook voor de toelichting op de structurele bestedingsvoorstellen en de incidentele bestedingsvoorstellen .