Domeinen

Sociaal domein

Doel 1.3.1 Tijdelijk verblijf in een instelling

Inwoners ondersteunen met een tijdelijk verblijf in een instelling om (weer) zelfredzaam te worden

Beschrijving

Inwoners die dakloos zijn, inwoners met een psychische kwetsbaarheid, inwoners die te maken hebben met huiselijk geweld en jongeren die specialistische hulp nodig hebben, rekenen op passende ondersteuning. De ondersteuning wordt vooral in de eigen omgeving geregeld. Wanneer dit niet passend of mogelijk is, bieden we (kortdurende) hulp en ondersteuning buiten de thuissituatie; in een instelling, bij een pleeggezin of in een gezinshuis.

Soms kan een inwoner door mentale of sociaal-emotionele problemen tijdelijk niet zelfstandig wonen. Beschermd wonen biedt dan een beschermde woonomgeving. We streven ernaar om de ondersteuning zo kort mogelijk te houden, maar zo lang als nodig. De ondersteuning is altijd gericht op de terugkeer naar thuis. Bij jeugdhulp is terugkeer naar huis niet altijd mogelijk en wordt toegewerkt naar een zo thuis mogelijke situatie.

Soms lukt het inwoners niet om op eigen kracht een dak boven hun hoofd te vinden. Dan zorgen we voor toegankelijke, passende en veilige opvang. Daarbij willen we de opvang zo kort mogelijk houden. We werken vanuit het ‘wonen eerst’ principe waarbij het we zo snel mogelijk toewerken naar een eigen woonplek, maatschappelijk herstel, meedoen en zelfredzaamheid. We willen dreigende dakloosheid eerder signaleren en eerder op ingrijpen. Bijvoorbeeld dat niemand uit huis of een verblijfsinstelling wordt gezet zonder hulp ondersteuning bij het vinden van passende duurzame huisvesting.

Soms bedreigt geweld de thuissituatie. We willen huiselijk geweld, ouderenmishandeling en kindermishandeling zoveel mogelijk voorkomen en verminderen. We proberen de schade te beperken en herhaling voorkomen. Dat doen we door naar het hele gezin te kijken en niet het probleem van één persoon op te lossen. Zo doorbreken we de overdracht van geweld van generatie op generatie. We organiseren de aanpak van huiselijk geweld zo lokaal mogelijk in de eigen omgeving (ambulant) en met het eigen netwerk van betrokkenen. Hierdoor is opvang of uithuisplaatsing voor jeugdigen minder vaak nodig. Waar nodig gebruiken we de deskundigheid van Veilig Thuis.

Als kinderen ernstig bedreigd worden in hun ontwikkeling als gevolg van onveilige situaties, kan jeugdbescherming of jeugdreclassering nodig zijn. De benodigde hulp wordt door de kinderrechter bepaald en is verplicht. De gecertificeerde instellingen voeren dit uit.

Zodra het gaat over geweld, uithuisplaatsing, beschermd wonen of reclassering, dan zijn vaak veel partijen betrokken. We willen dat deze partijen beter samenwerken, met het belang van de inwoner en zijn of haar toekomstkansen voorop.

Indicatoren

Indicator

Verleden

Heden

Toekomst

Huiselijk geweld en kindermishandeling (aantal)

2020

2023

2026

2717

2460

2400

Aantal meldingen van huiselijk geweld en kindermishandeling. Bron: Veilig Thuis.

Beschermd wonen Zwolle (aantal)

2020

2023

2026

442

550

450

Aantal afgegeven indicaties voor beschermd wonen en begeleid wonen (nieuwe aanvragen en herindicaties). Bron: GGD en gemeente Zwolle (ZIN + pgb))

Wachtenden beschermd wonen Zwolle (aantal)

2021

2023

2026

114

114

86

Aantal wachtenden op wachtlijst voor beschermd- en begeleid wonen Zwolle. Bron: GGD en gemeente Zwolle

Jeugdhulp met verblijf (aantal)

2020

2023

2026

866

536

450

Aantal bezette plekken Jeugdhulp met verblijf. Bron: Gemeente Zwolle.

Maatschappelijke opvang Zwolle (aantal)

2020

2023

2026

161

184

160

Aantal meldingen van dak- en thuislozen voor maatschappelijke opvang. Bron: GGD en gemeente Zwolle.

Overlast mensen met verward of onbegrepen gedrag (%)

2020

2024

2026

3%

7%

5%

Percentage bewoners dat aangeeft dat overlast door verwarde personen vaak voorkomt in de eigen buurt (soms/ vaak). Bron: Buurt-voor-Buurt Onderzoek.

Kaderstellende nota('s)

Beleidsdocument

Vastgesteld

Regiovisie Huiselijk Geweld IJsselland 2021-2024

2021

Regiovisie voor de aanpak van huiselijk geweld in de regio IJsselland, voor de jaren 2021 tot en met 2024. In de regiovisie staan de actielijnen uit het Landelijk Programma “Geweld hoort nergens thuis centraal. Deze actielijnen zijn geconcretiseerd en uitgewerkt in een concreet actieplan voor de regio IJsselland.

Regiovisie IJssel-Vecht beschermd wonen enRegiovisie IJssel-Vecht beschermd wonen en maatschappelijke ontwikkeling 2023-2032 maatschappelijke opvang

2022

Deze regiovisie (2022 - 2032) beschrijft hoe de gemeenten in de regio IJssel-Vecht samen willen werken om er voor te zorgen dat inwoners in de regio die zijn aangewezen op beschermd wonen en maatschappelijke opvang de juiste ondersteuning krijgen. De regiovisie is een visie op hoofdlijnen, richtinggevend en agenderend.

Beoordelingskader beschermd wonen Regio IJssel-Vecht

2024

Dit betreft het beoordelingskader beschermd wonen voor de regio IJssel-Vecht. Het beoordelingskader wordt regionaal toegepast door de toegangen van de acht gemeenten in de regio IJssel-Vecht om tot een juiste afweging te komen voor het toekennen van de maatwerkvoorzieningen beschermd wonen.

Portefeuillehouder(s)

Dorrit de Jong

Activiteiten

Nieuwe activiteiten

Cirkel van geweld doorbreken  

  • We herijken de Regiovisie Huiselijk Geweld IJsselland zodat we een toekomstbestendige visie hebben voor de aanpak van huiselijk geweld voor 2025 tot en met 2028.  

Duurzaam herstel na tijdelijke ondersteuning in een verblijf  
Jeugd

  • Op basis van een regionale startfoto Toekomstscenario Kind- en gezinsbescherming IJsselland wordt een pilot gestart binnen het Sociaal Wijkteam in situaties van onveilige casuïstiek.
  • We voeren de aanpak KansRijk in. Dit is een preventieve aanpak voor jongeren die dreigen af te glijden in het plegen van strafbare feiten.  

Beschermd wonen   

  • Per 1 januari 2025 treedt de nieuwe centrumregeling Regionale samenwerking beschermd wonen - maatschappelijke opvang regio IJssel-Vecht in. Per 2025 voeren we de nieuwe centrumregeling uit.  
  • We geven een extra impuls aan de beweging Naar een beschermd thuis in de regio IJssel-Vecht door in te zetten op dat elke gemeente in de regio IJssel-Vecht zorgt voor een aanbod van ondersteuningsvormen die bijdragen aan de ambitie om zo lang mogelijk thuis en zo snel mogelijk weer naar huis te kunnen. Hierbij wordt ingezet op:
    • Het bevorderen van de regionale samenwerking ten behoeve van de doordecentralisatie beschermd wonen.
    • Het regionaal stoppen van het product begeleid wonen per 1 juli 2026.
    • De afbouw van de regionale wachtlijst beschermd wonen.

Maatschappelijke ondersteuning

  • Per 1 januari 2025 treedt de nieuwe centrumregeling Regionale samenwerking beschermd wonen - maatschappelijke opvang regio IJssel-Vecht in. Per 2025 voeren we de nieuwe centrumregeling uit.  
  • We zetten in 2025 meer in op de regionale samenwerking met de omliggende gemeenten voor transformatie in de maatschappelijke opvang; in het verlengde van de (decentralisatie) beweging beschermd thuis. Daarbij beogen we een verschuiving van opvang naar wonen en van regionale naar meer lokale verantwoordelijkheden.   
  • We voeren in 2025 de Ethos telling uit in samenwerking met Kansfonds en Hogeschool Utrecht, waarmee we meer zicht willen krijgen op het werkelijke aantal dak- en thuisloze mensen.
  • We stellen in 2025 een lokaal plan voor gemeente Zwolle op hoe we dak- en thuisloosheid gemeentebreed meer kunnen voorkomen.
  • In 2025 verkennen we of de maatschappelijke opvangvoorzieningen niet meer via subsidie maar middels inkoop gaan financieren.

Lopende activiteiten

Cirkel van geweld doorbreken  

  • We voeren een Multi Disciplinaire Aanpak voor ernstig geweld (MDA++) uit voor structureel en acuut onveilige situaties. Hierbij werken we samen met experts als de problemen niet op de gebruikelijke manier verholpen kunnen worden.  
  • We gaan door met de aanpak van mensenhandel. We verbeteren de samenwerking rond dit thema in Zwolle en de regio IJsselland. Dit doen we door de inzet van een zorgcoördinator mensenhandel voor de regio IJsselland.  
  • We geven subsidie aan opvangvoorzieningen voor slachtoffers van huiselijk geweld in de regio IJsselland. We zorgen voor de kwaliteit en voortgang hiervan.  
  • We bieden opvang aan mannelijke slachtoffers van huiselijk geweld, waaronder slachtoffers van eerwraak of ernstige bedreiging. Dit doen we vanuit een extra bijdrage van het Rijk. Landelijk zijn er zes locaties voor deze vorm van opvang. In IJsselland worden zes plekken voor mannen gerealiseerd.  
  • Meldingen bij Veilig Thuis worden eerst beoordeeld (Veiligheidsbeoordeling). Daarna begint Veilig Thuis een vervolgtraject en handelt onderzoeken af binnen de wettelijke termijnen. Hiervoor ontvangt Veilig Thuis subsidie vanuit de gemeente Zwolle als centrumgemeente.
  • We voeren het Centrum Seksueel Geweld Zwolle uit voor IJsselland en de regio Noordoost Gelderland.  

Duurzaam herstel na tijdelijke ondersteuning in een verblijf  
Jeugd   

  • We geven uitvoering aan de landelijke beweging Toekomstscenario Kind- en Gezinsbescherming. Centraal hierin staat de ondersteuning, hulp en bescherming bij (acuut of structureel) onveilige situaties. De ontwikkeling is gericht op de pijlers eenvoudig, rechtsbeschermend en transparant, lerend en gezinsgericht. Binnen de regio IJsselland worden verbeteringen ingevoerd.
  • De Regionale Serviceorganisatie Jeugd IJsselland voert in opdracht van de gemeenten in IJsselland de jeugdhulp uit. De werkzaamheden bestaan in dit kader uit inkoop, monitoring en contractmanagement van jeugdhulp met verblijf en gesloten jeugdhulp.  
  • Gedurende de periode 2023 t/m 2030 hebben we binnen de regio IJsselland afspraken gemaakt en vastgesteld in een regionaal Transformatieconvenant. Samen met aanbieders ontwikkelen we kleinschalige en gezinsgerichte woonruimtes en dringen we het aantal gedwongen uithuisplaatsingen terug. We werken hierin regionaal samen met gemeenten en aanbieders die aangesloten zijn bij het Transformatieconvenant.  
  • We verbeteren de doorstroming voor jongeren vanaf 18 jaar die uitstromen uit jeugdhulp met verblijf, en die nog ondersteuning nodig hebben.  

Beschermd wonen

  • We voeren de Regiovisie beschermd wonen en maatschappelijke opvang 2022-2032 uit van de regio IJssel-Vecht.  
  • We coördineren en geven uitvoering aan het bieden van opvang en ondersteuning aan inwoners in verblijf. Dat doen we via de bestaande gecontracteerde voorzieningen.
  • We voeren de toegang voor beschermd wonen lokaal uit.
  • We treffen de voorbereidingen voor de stapsgewijze invoering van nieuwe verantwoordelijkheden en verdeling van geld vanuit het Rijk.
  • We onderzoeken de mogelijkheid voor een (centrale) uitstroomlijst voor inwoners.  
  • Wij voeren de Overeenkomst overdracht verantwoordelijkheden, taken en middelen regio Noord-Veluwe uit.  

Maatschappelijke opvang

  • We voeren de Regiovisie beschermd wonen en maatschappelijke opvang 2022-2032 uit van de regio IJssel-Vecht.  
  • We coördineren en geven uitvoering aan de regionale samenwerking op het gebied van maatschappelijke opvang.
  • We geven subsidie aan maatschappelijke opvangvoorzieningen in de regio IJssel-Vecht. We zorgen voor de kwaliteit, voortgang en toegang hiervan.  
  • We geven uitvoering aan het Uitvoeringsplan Maatschappelijke Opvang regio IJssel-Vecht. De activiteiten hieruit zijn opgesplitst in de volgende onderdelen:  
    • activiteiten om dakloosheid te voorkomen  
    • activiteiten om opvang en uitstroom naar regiogemeenten te bevorderen  
    • activiteiten voor een passend woonaanbod, inzetten op Wonen eerst  
    • activiteiten voor passende hulpverlening  
    • activiteiten om ervaringsdeskundigheid en -kennis in te zetten
  • We bieden opvang en ondersteuning aan inwoners zonder verblijf. Dat doen we via bestaande voorzieningen (ARO van het Leger des Heils).
  • We zorgen voor extra opvangcapaciteit gedurende de winterperiode zodat mensen die normaal geen recht hebben op opvang in deze periode ook de toegang hebben tot beschikbare opvang.  

Activiteiten waar we mee stoppen

Cirkel van geweld doorbreken  

  • De huidige Regiovisie Huiselijk Geweld IJsselland kent een looptijd van 2021-2024. Deze regiovisie is eindig. Een herijking gaat plaatsvinden in 2025.

Duurzaam herstel na tijdelijke ondersteuning in een verblijf
Maatschappelijke opvang

  • Het Uitvoeringsplan voor de maatschappelijke opvang is in 2024 opgeleverd.

Overzicht baten en lasten

In het overzicht baten en lasten is het budget per doel weergegeven.

Overzicht baten en lasten

Lasten

Baten

Saldo

Toevoeging aan reserves

Onttrekking aan reserves

Geraamd resultaat

Doel 1.3.1 Tijdelijk verblijf in een instelling

117.619.731

5.494.575

112.125.156

0

439.647

111.685.509

In bovenstaand overzicht baten en lasten zijn de mutaties vanuit de bestedingsvoorstellen verwerkt. Een tabel met de structurele bestedingsvoorstellen  en incidentele bestedingsvoorstellen  zijn in het hoofdstuk Algemeen opgenomen. Dit geldt ook voor de toelichting op de structurele bestedingsvoorstellen  en de incidentele bestedingsvoorstellen .

Deze pagina is gebouwd op 10/16/2024 15:54:21 met de export van 10/16/2024 15:44:47