Sociaal domein
1. Koers Sociaal Domein 2025 - 2027
De komende jaren werken we met de Koers Sociaal Domein 2024-2030 verder aan een beweging, waarbij de leefwereld van inwoners centraal staat. We werken ook aan meer bestaanszekerheid, kansengelijkheid en gezondheid. Een belangrijke voorwaarde daarvoor is het versterken van de sociale basis. We proberen de samenleving maximaal te ondersteunen en willen zo veel mogelijk voorkomen dat problemen ontstaan of hoog oplopen. We maken een ‘beweging naar de voorkant’.
Deze beweging vraagt allerlei vernieuwing en investering: we onderzoeken welke nieuwe of andere activiteiten in de sociale basis goed aansluiten bij de veranderende vraag van inwoners in de wijken van Zwolle. We ontwikkelen nieuwe manieren om inwoners te ondersteunen, ook door het gebruik van nieuwe digitale middelen bij zorg en welzijn. Voor de gemeentelijke organisatie en van de partners in de stad vraagt dit een andere manier van werken, waarbij we veel beter aansluiten bij de leefwereld van inwoners. Daarvoor is ook opleiding nodig en een voortdurend proces van leren en ontwikkelen. Het vraagt ook om veranderingen in de manier waarop we onderling samenwerken, beleid maken en de manier waarop we georganiseerd zijn.
De bij de PPN beschikbaar gestelde middelen voor Koers Sociaal Domein zetten we in voor: digitalisering (structureel), digitalisering (incidenteel), leren/ontwikkelen, pilots/innovaties, onderzoek sociale basis, sturing/monitoring, verandermanager.
Daarnaast zetten we een deel van de PPN-middelen in voor de doorontwikkeling van het Sociaal Wijkteam (SWT). Zie bestedingsvoorstel 4 doorontwikkeling SWT (bij structurele bestedingsvoorstellen).
2. Uitvoering wet educatie beroepsonderwijs ( doel 1.1.3)
De uitvoering van de taken Wet educatie beroepsonderwijs door team Educatie wordt deels bekostigd door rijksgelden voor laaggeletterdheid. Per 1 januari 2025 stopt het rijksprogramma Tel mee met Taal en daarmee vervalt de rijksuitkering. Naar alle waarschijnlijkheid komt er in 2025 nog een (lagere) uitkering laaggeletterdheid. Om in Zwolle de continuïteit van de succesvolle aanpak volwasseneducatie te continueren stellen we structurele middelen beschikbaar.
3. SWT PPN ( doel 1.2.1)
Bij de begroting 2023 zijn op basis van een door AEF in 2021 uitgevoerde formatiecalculatie structurele en meerjarig incidentele (2023-2025) toegekend om de basisdienstverlening van het Sociaal Wijkteam uit te kunnen voeren. Om de basisdienstverlening na 2025 op het noodzakelijke niveau te houden geven we het incidenteel budget van jaarlijks € 700.000 een structureel vervolg. Hiermee is nog niet ingespeeld op de aangescherpte opdracht van het Sociaal Wijkteam zoals begin 2024 is vastgesteld. Deze aangescherpte opdracht heeft ook gevolgen voor de formatie van het Sociaal Wijkteam. Zie bestedingsvoorstel 4 doorontwikkeling sociaal wijkteam.
4. Doorontwikkeling SWT ( doel 1.2.1)
In 2015 is het Sociaal Wijkteam (SWT) in Zwolle gestart. Het SWT ondersteunt inwoners met een hulpvraag door zelf hulp te bieden of door te inwoners te verwijzen naar passende hulp. Inmiddels maakt het SWT steeds meer de ‘beweging naar voren’, waarbij minder specialistische zorg wordt ingezet en het SWT zelf meer ondersteuning biedt. Doel hiervan is dat dit leidt tot kwalitatief goede ondersteuning die zoveel mogelijk geboden wordt in de eigen omgeving van inwoners. En daarnaast tot een noodzakelijke financiële besparing. De manier waarop het SWT dit doet, is beschreven in een (aangescherpte) opdracht aan het SWT. De afgelopen periode is hiermee in twee wijken bij jeugdvragen ervaring opgedaan. In deze nieuwe (systemische) werkwijze is meer dan voorheen ruimte voor vraagverheldering, eigen inzet van het SWT en om met elkaar en met onze partners te leren. Dit vraagt extra capaciteit van het SWT (medewerkers, reflexieve monitor en teammanagement), maar leidt daarnaast ook tot lagere uitgaven in zorgkosten. Op basis van de succesvolle resultaten is besloten deze werkwijze verder te implementeren. Daarnaast willen we dit verbreden naar de andere domeinen (Wmo en Participatie). De investering in deze nieuwe werkwijze verdient zichzelf ruim terug.
Naast deze inhoudelijke beweging, maakt het Sociaal Wijkteam een professionaliseringsslag. We willen dat de ondersteuning die geboden wordt niet alleen goed is, maar ook effectief en uniform. Dat houdt onder andere in dat we werken aan een transparante en navolgbare werkwijze, meer gelijkheid over de wijkteams en een betere sturing op de beweging die van het SWT gevraagd wordt. Er wordt geïnvesteerd in een kwaliteitssysteem en expliciete taken op het gebied van kwaliteit voor medewerkers en management. Processen en procedures zijn beschreven, worden onderhouden en naleving ervan is geborgd. Dit vraagt extra tijd van de organisatie in de vorm van een kwaliteitscoördinator, kwaliteitsmedewerkers en een organisatieadviseur.
We stellen voor middelen beschikbaar te stellen voor de volgende onderdelen:
- Samenspel in de Wijk; in 2025 met € 916.000, waarvan € 200.000 wordt gedekt uit de PPN-middelen Koers Sociaal Domein en € 716.000 uit een verhoging van de besparingsdoelstelling op Jeugdhulp; voor 2026 en verder € 1.222.000 en dit volledig te dekken uit een verhoging van de besparingsdoelstelling op Jeugdhulp
- Teammanagers; uitbreiden met 1 formatie voor de periode 2025 tot en met 2027; tot een bedrag van € 70.000 is hiervoor dekking in de bestaande begroting aanwezig.
- Kwaliteitsmedewerkers; voor de periode 2025 tot en met 2027 stellen wij 4 formatie beschikbaar voor een bedrag van € 527.000. In het jaar 2025 is hiervoor al voor 3 formatie (€ 395.000) budget beschikbaar. Voor 2028 en verder gaat het om een bedrag van structureel € 223.000.
5. Aanpak mensenhandel, deel capaciteit ( doel 1.3.1)
De gemeente heeft op grond van de Wmo en Jeugdwet een wettelijke taak om slachtoffers van mensenhandel op te vangen. In het coalitieakkoord is de ambitie uitgesproken om de aanpak van mensenhandel te continueren. Daarnaast zijn er op dit thema ambities geformuleerd in een regionaal plan van aanpak voor de jaren 2022-2026. De bekostiging van een zorgcoördinator mensenhandel vloeit voort uit deze wettelijke taak. Voor 2025 wordt het Zwolse aandeel in de kosten voor de inzet van de regionale zorgcoördinator geraamd op € 26.060 zijnde 24% van de kosten. De lokaal te dragen kosten voor de inzet van de aandachtsfunctionaris mensenhandel (6 uur) worden voor 2025 geraamd op een bedrag van € 21.967. De beleidscapaciteit wordt vanuit bestaande budgetten bekostigd.
6. Arbeidsparticipatie (doelen 2.1.1, 2.1.2, 2.1.3)
We verbeteren de samenwerking binnen het netwerk (keten) van arbeidsparticipatie, daardoor kunnen we onze inwoners beter en duurzaam naar werk begeleiden en kunnen we kwetsbare werknemers beter ondersteunen. Zo krijgen we onze inwoners en hun talenten beter in beeld en bieden we hun de best mogelijke ondersteuning bij de overgang van uitkering naar betaald werk. Daarnaast is voor alle schakels in de keten duidelijk wat hun rol en opdracht is, zodat ook zij hun kwaliteiten en talenten beter kunnen inzetten en tonen waardoor de overgang naar betaald werk voor uitkeringsgerechtigden soepeler verloopt.
Daarbij zien we ook een belangrijke rol weggelegd voor werkgevers in Zwolle. De komende jaren blijft de arbeidsmarkt krap en zien we volop kansen op een inclusievere arbeidsmarkt. Om dat doel te realiseren en om ook Zwollenaren die extra ondersteuning op de werkplek nodig hebben naar een betaalde baan te begeleiden, hebben we de werkgevers in Zwolle hard nodig. Daarom willen we nog hechter met hen samenwerken en ondersteunen om zoveel mogelijk Zwollenaren aan het werk te krijgen en te houden.
Daarom investeren we komende periode in nieuw instrumentarium, digitalisering, een betere samenwerking met de regio en met werkgevers, de organisatie, communicatie en het beter in beeld krijgen en houden van inwoners. De middelen zijn bedoeld voor het versterken van de keten arbeidsparticipatie. In 2025 wordt € 182.000 ingezet voor dekking van de uitvoering van de inkomensondersteuning. Zie bestedingsvoorstel 8 Inkomensondersteuning bij de incidentele aanvragen.