Bestuur, Dienstverlening en Bedrijfsvoering
23. Capaciteit public affairs (doel 8.1.2)
Public affairs is belangrijk voor Zwolle. Voor het bereiken van onze ambities hebben we partners nodig op allerlei verschillende niveaus. Dat vraagt een goede positionering en belangenbehartiging. Met de huidige capaciteit (1 fte) is dat niet waar te maken. We willen investeren in onze interne organisatie van public affairs, betere ondersteuning van de bestuurders (bijv. In VNG en G40) en de relatie met onder meer provincies en ministeries in Den Haag. Ook willen we stappen zetten in onze positionering in de EU. De versterking van public affairs doen we in nauwe samenwerking met Regio Zwolle. Voor de capaciteitsuitbreiding stellen we € 79.165 beschikbaar.
24. Kabinetszaken (doel 8.1.2)
De afgelopen jaren zijn het aantal vieringen in de stad sterk toegenomen. Daar waar we in verleden alleen aandacht besteden aan de 4/5 mei-viering, en een aantal kleine andere vieringen (huwelijken, lintjesregen, carnaval), zijn daar de nodige nieuwe vieringen, zoals Keti-Koti, en de Veteranendag bijgekomen. Naast eigen inzet (afdeling Communicatie), is ook de inzet van extra beveiliging toegenomen. Tevens zijn de kosten in de evenementenbranche sterk gestegen. Al met al leidt dit tot een kostenstijging van € 70.000.
25. Participatieaanpak Hanza! (doel 8.1.2)
Met inwoners en organisaties uit de gemeente Zwolle is Hanza! ontwikkeld en vastgesteld door de gemeenteraad. Deze Zwolse aanpak van participatieprocessen gebruiken we steeds vaker om beleid en projecten te ontwikkelen en uit te voeren. Voor 2023 en 2024 zijn incidentele middelen vrijgemaakt om Hanza! te implementeren. We voeren daarvoor diverse acties uit om de interne organisatie en ook externe initiatiefnemers, inwoners, partners, organisaties etc. met Hanza! te laten werken.
Om Hanza! Structureel een plek te geven en tot een succes te maken hebben we ook in de komende jaren budget en capaciteit nodig. Bijvoorbeeld voor de doorontwikkeling, evaluaties, maar bovenal voor het geven van participatieadvies op allerlei gebieden, het werken met Hanza! door en voor inwoners en externe initiatiefnemers, het organiseren en geven van trainingen enzovoort. Een deel van de kosten kan worden doorberekend naar de betrokken projecten. Dan blijft nog een bedrag over van €137.856 per jaar.
26. Verkiezingen (doel 8.2.1)
De kosten voor de organisatie van verkiezingen zijn steeds hoger. Dit komt door stijgende kosten, bijvoorbeeld van materialen en inhuur en extra wettelijke verplichtingen. Uit een berekening voor de komende jaren blijkt dat we jaarlijks € 25.000 extra moeten reserveren voor verkiezingen. Zwolle kan met dit extra bedrag haar wettelijke plicht voor het organiseren van verkiezingen nakomen.
Naast deze kosten is het noodzakelijk het softwarepakket “OpenStad” - dat we gebruiken voor digitale participatieprojecten - in de lucht houden. De afgelopen jaren is dit incidenteel gefinancierd. Dit vraagt nu een structureel budget van € 20.000 per jaar. Hiermee helpen we de organisatie om invulling te geven aan door de raad vastgestelde participatie-ambities.
Staat van de Organisatie
Om de bedrijfsvoering toekomstbestendig te maken en de aanvragen juist te kunnen prioriteren, heeft dit geleid tot de volgende onderverdeling op hoofdlijnen van het structureel toegekende budget bij de Perspectiefnota 2025-2028:
- Verbeteren fundament bedrijfsvoering (doel 9.1.1, bestedingsvoorstel 27, €94.998)
- Overige (huisvesting/wagenpark) (doel 9.1.1., bestedingsvoorstel 28, €325.000)
- Informatievoorziening op orde (doel 9.1.3, bestedingsvoorstel 29, €829.845)
- Management (doel 9.1.4, bestedingsvoorstel 30, €1.001.377)
- Groei van de organisatie en business aanvragen (doel 9.1.4, bestedingsvoorstel 31,€1.075.804)
27. Verbeteren fundament bedrijfsvoering (doel 9.1.1)
De gemeente Zwolle streeft ernaar een aantrekkelijke werkgever te zijn en te blijven, om zo de juiste talenten aan te trekken die essentieel zijn voor het realiseren van de doelstellingen van de stad. In een dynamische en groeiende organisatie neemt de behoefte aan ontwikkeling en vernieuwing van HR-beleid toe. Dit omvat belangrijke thema’s zoals diversiteit en inclusiviteit, integriteit, een veilig werkklimaat en arbeidsmarktvraagstukken. Om te kunnen inspelen op deze toenemende vraag, is het noodzakelijk om de capaciteit van de HR-afdeling te vergroten met een additionele 0,6 fte HR-beleidsadviseur (€94.998).
28. Overige huisvesting/wagenpark (doel 9.1.1)
De gemeente Zwolle staat voor een aantal belangrijke investeringsbehoeften om de infrastructuur en de diensten te optimaliseren. Ten eerste is er een structurele behoefte van €150.000 per jaar voor het onderhoud aan het Stadhuis en Stadskantoor, aangezien de huidige middelen niet toereikend zijn door stijgende marktprijzen en noodzakelijke uitbreidingen in het Meerjarig Onderhoudsplan (MJOP). Daarnaast is er een groeiende vraag naar ruimte voor de Sociale Wijkteams en Wijk Servicepunten, waarbij uit onderzoek blijkt dat een uitbreiding noodzakelijk is om aan de arbo-normen te voldoen. Hiervoor is een structureel bedrag van €75.000 per jaar nodig om de huurlasten te dekken. Tenslotte werkt de gemeente toe naar een volledig duurzaam wagenpark ter ondersteuning van het zero-emissiebeleid, waarvoor €100.000 benodigd is. Dit bedrag is bedoeld om de hogere aanschafprijzen van elektrische voertuigen en de stijgende afschrijvingslasten te dekken, zodat Zwolle als voorbeeld kan dienen voor inwoners en ondernemers in de overgang naar een zero-emissiezone.
29. Informatievoorziening op orde (doel 9.1.3)
Voor de verdere ontwikkeling van de digitale transitie van de gemeentelijke organisatie wordt €829.845 geïnvesteerd. Deze investering is gericht op het zetten van belangrijke stappen in het versterken van informatiebeheer, het verbeteren van IT-beheersing en het optimaliseren van contract- en leveranciersmanagement. De middelen worden ingezet om de kwaliteit van het informatiebeheer te verbeteren door het in kaart brengen van informatie in applicaties, het opzetten van een kwaliteitszorgsysteem en het onderzoeken van de naleving van wet- en regelgeving. Daarnaast wordt ingezet op een betere coördinatie van service delivery processen om meer grip te krijgen op de IT-beheersing en risico’s in de IT-omgeving te beperken. Verder is versterking van contract- en leveranciersmanagement nodig om meer controle te krijgen over de samenwerking met externe partijen, stijgende kosten te beheersen en risico’s te verminderen.
30. Management (doel 9.1.4)
In 2023 werd geconstateerd dat de ontwikkel- en beheeropgaven van de stad fors toenemen, zowel in complexiteit als in omvang. Dit is zichtbaar in de groeiende investeringen en de toenemende samenhang van vraagstukken. De toegenomen complexiteit en omvang vereisen meer sturing op de uitvoeringskracht om de ambities van de stad te realiseren. Daarnaast vragen snelle ontwikkelingen om scherpere risicobeheersing, en de sterke groei van de organisatie vereist extra sturing. Om deze uitdagingen aan te pakken, wordt geïnvesteerd in het versterken van het management en de continuïteit, Na de eerste investeringsimpuls (vanuit de wetenschap dat dit niet voldoende zou zijn) binnen het Fysieke Domein, volgen nu het Sociale Domein en Bedrijfsvoering/Dienstverlening. De structurele investering betreft 10 FTE (€ 1.579.281), welke ten dele (€ 577.905) gedekt kunnen worden uit o.a. ruimte binnen het managementbudget.
31. Groei van de organisatie en businessaanvragen (doel 9.1.4)
De gemeente Zwolle staat voor de uitdaging om de groei en veranderende behoeften van de organisatie en haar inwoners effectief te ondersteunen. Om de digitale dienstverlening te verbeteren en de wendbaarheid van de organisatie te vergroten, wordt een investering van €1.075.803 voorgesteld. Zo kunnen we de groei van ondersteunende functies binnen de organisatie, zoals bij de afdeling Financiën en voor diverse managementrollen faciliteren, kwaliteitsmanagement versterken en inzetten op meer agile werken.
De groei van Zwolle en uitvoering van grote opgaves vragen ook veel communicatie naar de inwoners van Zwolle. Te denken valt aan woningbouw, energie transitie en klimaatadaptatie. Maar ook zaken zoals de groei van de SWT’s en de proeftuinen waarin we diverse onderwerpen wijkgericht aanpakken. Het sociale gezicht van Zwolle is ook zichtbaar in alle inspanningen die we doen op het gebied van vluchtelingenopvang. Ook binnen het sociaal domein is ingezet op meer communicatie naar onze doelgroepen. Door de uitbreiding van de communicatieafdeling, die in totaliteit met 15 fte communicatie-advies is gegroeid (mede door vervanging externe inhuur naar vast personeel), kan de gemeente beter inspelen op de verwachtingen van inwoners en andere stakeholders. Deze inzet kan de gemeente volledig dekken vanuit projecten en programma's. Ook wordt een contentspecialist aangetrokken om de interactie via sociale media te optimaliseren.
De totale kosten kunnen grotendeels worden gedekt uit beschikbare overheadgelden (€658.767). Per saldo wordt er €417.036 aangevraagd.
32. Deelneming warmtebedrijf (10.1.1)
Voor deelneming aan het warmtebedrijf is vanaf 2026 €0,5 miljoen beschikbaar.
33. Stelpost jeugdvoorziening en pumptrackbaan (doel 10.1.1)
In afwachting van concrete uitwerking van bestedingsvoorstellen voor een jeugdvoorziening in Holtenbroek en het aanleggen van een pumptrackbaan (zie bestedingsvoorstel 18) reserveren we structureel € 200.000 op concernstelpost.
Jeugdvoorziening Holtenbroek
Holtenbroek is een prachtwijk waarin het prettig samenwonen is. Echter, de wijk kent ook een aantal uitdagingen. Voor de opgroeiende jeugd en voor jongeren is het aantal voorzieningen om elkaar te ontmoeten beperkt. Gebrek aan participatie en ongelijke kansen op een gunstig toekomstperspectief, maken dat deze jongeren een verhoogde kans hebben om in de criminaliteit te belanden. Vanuit veiligheidsoverwegingen is het belangrijk om jonge aanwas aan de georganiseerde criminaliteit in de wijk tegen te gaan en te voorkomen. Dit maakt dat wij extra willen investeren in de jeugd en de jongeren.
De jongeren in de wijk zijn grotendeels wel in beeld bij partijen, maar zijn niet goed ‘vast te houden’ omdat er momenteel geen plek in de wijk is waar jongeren kunnen worden ontvangen en begeleid, waar activiteiten kunnen worden georganiseerd en waar een band met jongeren kan worden opgebouwd. Een nieuwe integrale voorziening voor jeugd en jongeren moet dé plek worden waar de banden onderling en met de professionals in de wijk worden versterkt. Er wordt o.a. ingestoken op de thema's socialisatie, gezondheid en welzijn, ouderontlasting en talentontwikkeling.
Wij bereiden een bestedingsvoorstel voor om een jeugdvoorziening Holtenbroek te realiseren. In programma 10 reserveren we op concernstelpost een bedrag voor de financiering van de jeugdvoorziening. Op basis van een uitgewerkt voorstel (beslisnota raad) kan een beroep op deze stelpost worden gedaan.