Domeinen

Bestuur, Dienstverlening en Bedrijfsvoering

Doel 10.1.1 Solide financieel beleid

We voeren een solide financieel beleid

Beschrijving

We willen een financieel gezonde gemeente zijn en voeren daarom een solide financieel beleid. Dat betekent dat we snel kunnen reageren op veranderingen in de samenleving en de gevolgen voor onze financiën. Elk half jaar bekijken we hoe de vlag erbij hangt. We actualiseren dan ons financieel meerjarenperspectief en maken een risico-inventarisatie. Aan de hand daarvan beoordelen we of ons weerstandsvermogen op orde is en of we onze begroting moeten bijsturen.  

Inwoners en bedrijven die producten en diensten van ons afnemen, betalen ons daarvoor vastgestelde tarieven. In de tarievennota staat in hoeverre deze tarieven kostendekkend zijn. De meeste inkomsten ontvangen we echter uit het gemeentefonds. Het bedrag dat we daaruit ontvangen, bepaalt voor een groot deel de hoogte van onze algemene dekkingsmiddelen. Een hoger of lager bedrag uit het gemeentefonds heeft dan ook direct invloed op ons financieel meerjarenperspectief.

Het financieel beleid over de lokale heffingen, financiering, winstuitkeringen, ons weerstandsvermogen en de risico’s staat in onderstaande teksten uitgelegd.

Financiën algemeen
Hoewel we een structureel sluitende begroting/meerjarenraming aanbieden zien we dat de toekomstige financiële ruimte onvoldoende is om al onze ambities en het verder op orde brengen van de bedrijfsvoering te kunnen realiseren. Via een programmadoorlichting gaan we onderzoeken of er mogelijke budgetruimte in de bestaande begroting is te creëren.  

Gemeentefondsuitkeringen
De meeste inkomsten krijgen we uit het gemeentefonds. Dit geld ontvangen we van het rijk. Hoeveel we ontvangen bepaalt voor een belangrijk deel onze financiële ruimte.  
Alle gemeenten ontvangen op drie momenten in het jaar informatie over de  gemeentefondsuitkeringen: in mei op basis van de Voorjaarsnota, in september op basis van de Miljoenennota en in december, als afronding van het lopende jaar, op basis van de Najaarsnota.  

Uit het gemeentefonds ontvangen we verschillende uitkeringen:

  • Algemene uitkering: Dit is de uitkering die elke gemeente ontvangt. Dit geld komt in de algemene middelen van de gemeente.
  • Integratie-uitkeringen: Een gemeente ontvangt een integratie-uitkering als het een taak erbij krijgt die niet gedekt is in de algemene uitkering. Meestal gaat de integratie-uitkering geleidelijk over naar de algemene uitkering. De termijn waarop dit gebeurt, staat van tevoren vast.  
  • Decentralisatie-uitkeringen: Deze uitkeringen lijken op integratie-uitkeringen, maar van tevoren is er géén termijn vastgesteld. Het kan gaan om specifieke uitkeringen. Of budget dat slechts tijdelijk beschikbaar is, of budget dat voor slechts enkele gemeenten is.

We mogen zelf bepalen waaraan we de algemene uitkering en integratie-uitkeringen uitgeven. Dat geldt niet in alle gevallen voor de decentralisatie-uitkeringen. Die bestaan soms uit diverse andere uitkeringen die gekoppeld zijn aan prestatieafspraken. Zwolle ontvangt een aantal decentralisatie-uitkeringen. Sommige decentralisatie-uitkeringen ontvangen we omdat we centrumgemeente zijn.

De inkomsten uit het gemeentefonds zijn in 2025 geraamd op € 426 miljoen. De nieuwe financieringssystematiek, waarbij de ontwikkeling van de algemene uitkering uit het gemeentefonds wordt gekoppeld aan de ontwikkeling van het bruto binnenlands product (BBP 8-jaars historich gemiddelde) is per 2024 ingevoerd in plaats van 2027.

De ontwikkeling van het gemeentefonds is één van de grootste risico’s binnen onze begroting. Door de invoering van bovenstaande financieringsystematiek neemt de onzekerheid van de ontwikkeling van het gemeentefonds af.

Gemeentelijke belastingen
Van inwoners, toeristen en ondernemers ontvangen we OZB, toeristenbelasting en precariobelasting. Dit geld gaat naar de algemene dekkingsmiddelen. De totaalopbrengst is ongeveer € 61 miljoen. Daarvan komt 97% uit de OZB. In programma 6 staat een toelichting op de parkeerbelastingen.  

Tarievenbeleid
Het tarievenbeleid staat in de paragraaf lokale heffingen en de tarievennota 2025. In 2025 stijgt het OZB-tarief  voor woningen en niet-woningen met 5,45%. De stijging is gebaseerd op de verwachte inflatieontwikkeling in 2025, inclusief een naberekening van de inflatie over 2023. De naberekening geeft aan dat de inflatie in 2023 4,35% hoger uitkomt dan in het tarief voor die jaren is verwerkt. Bij de Perspectiefnota 2024-2027 is besloten in 2024 2,2% van de nacalculatie te verrekenen en in 2025 2,15%.
In het coalitieakkoord is opgenomen een hogere bijdrage van bezoekers en gebruikers van de (binnen)stad te vragen. Bij de begroting 2024 is besloten om de toeristenbelasting in de komende jaren gefaseerd te verhogen.

Woonlastenontwikkeling  
De OZB en rioolbelasting stijgen in 2025 met de inflatieaanpassing van 5,45%.De uiteindelijke waardeontwikkeling woningen en niet woningen was voor 2024 hoger dan waar bij de vaststelling van de tarieven 2024 rekening mee is gehouden. Dit kon voor 2024 niet meer verwerkt worden maar corrigeren we in 2025. Daardoor nemen de tarieven in 2025 voor woningen niet toe met 5.45% maar 4,46% en voor niet-woningen met 5,17%. De tarieven voor de afvalstoffenheffing stijgen gemiddeld voor vast- en variabeldeel met 2,7%. De totale gemiddelde woonlastenstijging is € 40 en komt hiermee in 2025 op € 855.

Innen en kwijtschelden van lokale belastingen  
GBLT zorgt voor het opleggen, innen en kwijtschelden van onze OZB, afvalstoffenheffing en rioolbelasting en uitvoering van de WOZ (waardering onroerende zaken).
Ook voor 2025 blijft de huidige koers van GBLT het uitgangspunt. Door verbetering van kwaliteit en toegankelijkheid van producten neemt bij klanten het vertrouwen toe en de inspanning af. De strategie van GBLT blijft dan ook gericht op een goede dienstverlening  aan onze burgers en bedrijven, eenvoudig als het kan en persoonlijke als het nodig is.  
Om dit te kunnen realiseren wordt ingezet op een flexibele organisatie deskundige medewerkers. Het meer in dienst nemen van KCC medewerkers in plaats van inhuren moet daar een bijdrage aan leveren.
De goede bestuurlijke verhoudingen tussen waterschappen en gemeenten binnen GBLT helpt om gezamenlijk door te ontwikkelen. Samen staan we voor maatschappelijke vragen zoals participatie, gemeenschappelijke ICT-architecturen en menselijke maat. Maar ook transparantie, rechtsbescherming en informatieveiligheid bij het gebruik van gegevens bepalen meer en meer het langetermijnperspectief voor GBLT.    

Winstuitkeringen
We ontvangen winstuitkeringen (dividenden) omdat we aandelen hebben van de Bank van Nederlandse gemeenten, Enexis, Rova en Wadinko. De verwachte opbrengst is € 1,1 miljoen. Voor Vitens is de winstuitkering de komende jaren op nul gesteld, omdat zij de komende jaren grote investeringen moeten doen. De toelichting staat in de paragraaf verbonden partijen.

Renteresultaat en financieringsfunctie
In de paragraaf financiering zijn onze financieringsfunctie, geldleningen en rentekosten toegelicht. Het renteresultaat is € 38.000 nadelig. Het renteresultaat is het saldo van te betalen en te ontvangen rente en interne rentetoerekening aan de diverse investeringen.
In 2025 is de omslagrente over investeringen en grondexploitaties 0,2%. Als onderdeel van de financieringsfunctie ramen we ook rentebaten van verstrekte geldleningen op dit programma. Het gaat dan onder andere om geld dat woningbouwcorporaties van ons geleend hebben. Deze leningen bouwen we komende jaren verder af.

Vennootschapsbelasting
Volgens de Wet modernisering vpb-plicht overheidsondernemingen zijn we verplicht om vennootschapsbelasting te betalen over onze ondernemingsactiviteiten. Voor Zwolle gaat het om de grondexploitatie en het slagboom parkeren. De grondverkoop verloopt positief. In de begroting hebben we de vennootschapsbelasting geraamd op € 0,18 miljoen.  In de risicoparagraaf nemen we het risico op een eventuele hogere verschuldigde vennootschapsbelasting mee.

Post onvoorzien
In het Besluit Begroting en Verantwoording staat dat iedere gemeente een post onvoorzien in haar begroting moet opnemen. De post onvoorzien (incidenteel) ramen wij op € 0,2 miljoen. Dit bedrag is onderdeel van ons weerstandsvermogen. De toelichting staat in de paragraaf weerstandsvermogen en risico's.

Concern brede stelposten
We hebben concern brede stelposten begroot. Het gaat om budget dat gedurende het begrotingsjaar op basis van onderbouwde voorstellen ingezet kan worden voor de uitvoering van de begrotingsprogramma’s.

  • Voor volumegroei sociaal domein houden we in 2025 en verder rekening met een jaarlijkse toename van € 1,5 miljoen.
  • Voor aanvullende loonkostenstijgingen is er een bedrag van € 1,1 miljoen gereserveerd.
  • Op de concernstelpost hebben we diverse uitkeringen uit het gemeentefonds geparkeerd in afwachting van nadere besluitvorming.
  • We hebben € 75.000 gereserveerd om beheer- en onderhoudslasten bij inbreidingslocaties te kunnen bekostigen.

Reserve verrekeningen
De algemene verrekeningen met de concernreserves ramen we via het programma algemene dekkingsmiddelen. Specifieke stortingen of onttrekkingen aan reserves voor programma-uitgaven ramen we direct op het betreffende programma.  
In 2025 is de incidentele vrijval uit het structurele budget voor de Strategische Investeringsagenda (SIA) van € 1.8 mln. toegevoegd aan het Investeringsfonds voor de strategische investeringen.

Indicatoren

Indicator

Verleden

Heden

Toekomst

Weerstandsvermogen (%)

Het weerstandsvermogen is het vermogen om financiële tegenvallers op te vangen. De norm is 80%, bij meer dan 100% en minder dan 60% komt er een voorstel om bij te sturen. In de begroting 2025 is het weerstandsvermogen ruim boven de 100%, dit nemen we mee in het financieel perspectief. Bron: gemeente Zwolle.

Solvabiliteit (%)

2023

2024

2025

47,0%

44,1%

Verhouding tussen eigen vermogen en schulden (vreemd vermogen). We willen dat dit percentage boven de 20% ligt. Voor 2023 staat het gerealiseerde percentage opgenomen. Voor 2024 en 2025 is het percentage dat is begroot opgenomen. Bron: gemeente Zwolle.

Renterisiconorm (%)

2023

2024

2025

5,83%

2,31%

3,74%

De renterisiconorm houdt in dat er niet meer dan 20% van het begrotingstotaal voor herfinanciering of renteherziening in aanmerking mag komen. Voor 2023 staat het gerealiseerde percentage opgenomen. Voor 2024 en 2025 is het percentage dat is begroot opgenomen. Bron: gemeente Zwolle.

Kaderstellende nota('s)

Beleidsdocument

Vastgesteld

artikel 212 financiële verordening

2024

Met de verordening regelt de raad op hoofdlijnen de spelregels voor het financieel beleid, financieel beheer en de financiële organisatie van de gemeente.
Met de financiële verordening creëert de raad waarborgen voor de kwaliteit van de financiële functie van de gemeente. Ook geeft de verordening een nadere invulling aan de (financiële)
verantwoording van het college aan de raad.

Portefeuillehouder(s)

Paul Guldemond

Overzicht baten en lasten

In het overzicht baten en lasten is het budget per doel weergegeven.

Overzicht baten en lasten

Lasten

Baten

Saldo

Toevoeging aan reserves

Onttrekking aan reserves

Geraamd resultaat

Lokale heffingen

1.724.472

62.966.000

-61.241.528

0

0

-61.241.528

Algemene uitkeringen

0

427.413.592

-427.413.592

0

0

-427.413.592

Dividend

2.645

1.060.000

-1.057.355

0

0

-1.057.355

Saldo financieringsbehoefte

3.668.265

3.629.874

38.391

0

0

38.391

Overige baten en lasten

1.791.585

338.665

1.452.920

0

0

1.452.920

Heffing vennootschapsbelasting

183.204

0

183.204

0

0

183.204

Onvoorzien

200.000

0

200.000

0

0

200.000

Reservemutaties

0

0

0

77.297.973

73.324.168

3.973.805

Totaal

7.570.171

495.408.131

-487.837.960

77.297.973

73.324.168

-483.864.155

Deze pagina is gebouwd op 10/16/2024 15:54:21 met de export van 10/16/2024 15:44:47