Doel 1.2.3 Langdurige en/of intensieve ondersteuning
Het langdurig en/of intensief ondersteunen van inwoners om weer zelfredzaam te worden |
---|
Beschrijving
We sluiten aan bij de leefwereld van inwoners, ook wanneer zij lange of intensieve ondersteuning nodig hebben. Het Sociaal Wijkteam speelt daarbij een centrale rol. Het wijkteam adviseert inwoners over algemene voorzieningen, biedt zelf ondersteuning of schakelt een gecontracteerde aanbieder in om vanuit specifieke deskundigheid mee te denken óf de ondersteuning te bieden die nodig is. Voor jeugdigen en ouders doen we dit laatste vanuit de Jeugdwet en voor volwassenen vanuit de Wet maatschappelijke ondersteuning. Ondersteuning (door het wijkteam én door aanbieders) bieden we zoveel mogelijk waar de problemen ontstaan. Dat kan thuis zijn, op school, op het werk of in de wijk. Mee (blijven) doen is belangrijk, vooral via school of werk. Als dat niet haalbaar is, zijn er andere mogelijkheden al dan niet met begeleiding. |
---|
Indicatoren
Indicator | Verleden | Heden | Toekomst |
---|---|---|---|
Uithuisplaatsingen (aantal) | 2020 | 2023 | 2025 |
335 | 80 | Minder | |
Aantal nieuwe toewijzingen jeugdhulp met verblijf. We streven naar nul uithuisplaatsingen. We monitoren het aantal jeugdigen dat voor het eerst jeugdhulp met verblijf ontvangt en dus uit huis wordt geplaatst Bron: gemeente Zwolle. | |||
Eigen inzet SWT (jeugd) (aantal) | 2020 | 2023 | 2025 |
544 | 1327 | Meer | |
Aantal nieuwe trajecten eigen inzet Sociaal Wijkteam bij gezin met kind onder 18 jaar. We zetten in op jeugdhulp dichtbij de eigen omgeving van het gezin. Door meer eigen inzet van het Sociaal Wijkteam is minder en minder vaak ambulante inzet van een specialistische jeugdhulp aanbieder nodig. Bron: gemeente Zwolle. | |||
Ambulante jeugdhulp (aantal) | 2020 | 2023 | 2025 |
3152 | 3141 | Minder | |
Aantal jeugdigen dat ambulante, specialistische jeugdhulp ontvangt (bij een aanbieder). We zetten in op jeugdhulp dichtbij de eigen omgeving van het gezin. Door meer eigen inzet van het Sociaal Wijkteam is minder en minder vaak inzet van een specialistische jeugdhulp aanbieder nodig. Bron: gemeente Zwolle. |
Kaderstellende nota('s)
Beleidsdocument | Vastgesteld |
---|---|
2023 | |
2017 | |
2021 | |
Deze regionale visie geeft richting aan de samenwerking in de Jeugdregio IJsselland en de regionale agenda en helpt om de doelen die de verschillende gemeenten (via het inkopen van jeugdhulp) willen realiseren op elkaar af te stemmen. De geformuleerde ambitie luidt ‘Alle kinderen in de regio IJsselland hebben een thuis’. Een plek waar kinderen gezond, veilig en kansrijk opgroeien. Soms (tijdelijk) niet bij ouders, maar op een zo thuis’ mogelijk georganiseerde plek. | |
2023 | |
In 2017 hebben de gemeenteraad en de schoolbesturen van het Primair en Voortgezet onderwijs de Ontwikkelagenda passend onderwijs en jeugdhulp vastgesteld. De tussenevaluatie in 2021 en gesprekken over een vervolgaanpak met de schoolbesturen hebben geresulteerd in een nieuw deel 2 ‘Doen en leren’ voor de periode 2023 – 2028. Met het nieuwe deel wordt invulling gegeven aan het thema ‘een passende onderwijsplek voor ieder kind’ uit de Strategische Onderwijsagenda. Samen met het onderwijs wordt beoogd bij ondersteuningsvragen van leerlingen (en ouders) te werken aan: | |
2024 | |
De Koers Sociaal domein is het vervolg op de Hervormingsagenda Sociaal domein. Met deze koers zetten we in op: |
Portefeuillehouder(s)
Michiel van Willigen
Dorrit de Jong
Activiteiten
Nieuwe activiteiten
|
---|
Lopende activiteiten
Ondersteuning voor jeugdigen en gezinnen
Maatschappelijke ondersteuning en participatie
Langer zelfstandig thuis
Zorg en veiligheid
Verslavingszorg
Bemoeizorg
Reclassering
|
---|
Activiteiten waar we mee stoppen
Niet van toepassing |
---|
Overzicht baten en lasten
In het overzicht baten en lasten is het budget per doel weergegeven.
Overzicht baten en lasten | Lasten | Baten | Saldo | Toevoeging aan reserves | Onttrekking aan reserves | Geraamd resultaat |
---|---|---|---|---|---|---|
Doel 1.2.3 Langdurige en/of intensieve ondersteuning | 80.235.555 | 1.205.582 | 79.029.973 | 0 | 0 | 79.029.973 |
In bovenstaand overzicht baten en lasten zijn de mutaties vanuit de bestedingsvoorstellen verwerkt. Een tabel met de structurele bestedingsvoorstellen en incidentele bestedingsvoorstellen zijn in het hoofdstuk Algemeen opgenomen. Dit geldt ook voor de toelichting op de structurele bestedingsvoorstellen en de incidentele bestedingsvoorstellen .