Domeinen

Sociaal domein

Doel 1.2.3 Langdurige en/of intensieve ondersteuning

Het langdurig en/of intensief ondersteunen van inwoners om weer zelfredzaam te worden

Beschrijving

We sluiten aan bij de leefwereld van inwoners, ook wanneer zij lange of intensieve ondersteuning nodig hebben. Het Sociaal Wijkteam speelt daarbij een centrale rol. Het wijkteam adviseert inwoners over algemene voorzieningen, biedt zelf ondersteuning of schakelt een gecontracteerde aanbieder in om vanuit specifieke deskundigheid mee te denken óf de ondersteuning te bieden die nodig is. Voor jeugdigen en ouders doen we dit laatste vanuit de Jeugdwet en voor volwassenen vanuit de Wet maatschappelijke ondersteuning.
Als we ondersteuning inzetten, nemen we de regie niet over en werken we aan duurzame oplossingen. Doel is dat inwoners zich weer zelf kunnen redden, waar nodig met hulp van de eigen omgeving.
Inwoners met vergelijkbare hulpvragen en overeenkomstige doelen helpen we waar mogelijk in groepsverband. Dat versterkt hun ervaring dat ze niet de enige zijn met uitdagingen in het leven én moedigt aan elkaar te leren kennen en te helpen.

Ondersteuning (door het wijkteam én door aanbieders) bieden we zoveel mogelijk waar de problemen ontstaan. Dat kan thuis zijn, op school, op het werk of in de wijk. Mee (blijven) doen is belangrijk, vooral via school of werk. Als dat niet haalbaar is, zijn er andere mogelijkheden al dan niet met begeleiding.
We gunnen iedereen dat hij of zij zo lang mogelijk (zelfstandig) thuis woont. Daartoe bieden we hulpmiddelen en menselijke ondersteuning. We zetten bij voorkeur ambulante hulp in plaats van hulp met verblijf, zowel voor kinderen als voor volwassenen.
Wil een inwoner geen zorg, maar is de situatie wel zorgwekkend?  Dan proberen we hem of haar te motiveren passende ondersteuning te accepteren. Zodat de situatie in ieder geval niet slechter wordt.  

Indicatoren

Indicator

Verleden

Heden

Toekomst

Uithuisplaatsingen (aantal)

2020

2023

2025

335

80

Minder

Aantal nieuwe toewijzingen jeugdhulp met verblijf. We streven naar nul uithuisplaatsingen. We monitoren het aantal jeugdigen dat voor het eerst jeugdhulp met verblijf ontvangt en dus uit huis wordt geplaatst Bron: gemeente Zwolle.

Eigen inzet SWT (jeugd) (aantal)

2020

2023

2025

544

1327

Meer

Aantal nieuwe trajecten eigen inzet Sociaal Wijkteam bij gezin met kind onder 18 jaar. We zetten in op jeugdhulp dichtbij de eigen omgeving van het gezin. Door meer eigen inzet van het Sociaal Wijkteam is minder en minder vaak ambulante inzet van een specialistische jeugdhulp aanbieder nodig. Bron: gemeente Zwolle.

Ambulante jeugdhulp (aantal)

2020

2023

2025

3152

3141

Minder

Aantal jeugdigen dat ambulante, specialistische jeugdhulp ontvangt (bij een aanbieder). We zetten in op jeugdhulp dichtbij de eigen omgeving van het gezin. Door meer eigen inzet van het Sociaal Wijkteam is minder en minder vaak inzet van een specialistische jeugdhulp aanbieder nodig. Bron: gemeente Zwolle.

Kaderstellende nota('s)

Beleidsdocument

Vastgesteld

Verordening maatschappelijke ondersteuning Zwolle 2024

2023

Verordening jeugdhulp gemeente Zwolle 2018

2017

Regionale visie jeugdhulp IJsselland 2021-2025

2021

Deze regionale visie geeft richting aan de samenwerking in de Jeugdregio IJsselland en de regionale agenda en helpt om de doelen die de verschillende gemeenten (via het inkopen van jeugdhulp) willen realiseren op elkaar af te stemmen. De geformuleerde ambitie luidt ‘Alle kinderen in de regio IJsselland hebben een thuis’. Een plek waar kinderen gezond, veilig en kansrijk opgroeien. Soms (tijdelijk) niet bij ouders, maar op een zo thuis’ mogelijk georganiseerde plek.

Ontwikkelagenda passend onderwijs en jeugdhulp 2023-2026

2023

In 2017 hebben de gemeenteraad en de schoolbesturen van het Primair en Voortgezet onderwijs de Ontwikkelagenda passend onderwijs en jeugdhulp vastgesteld. De tussenevaluatie in 2021 en gesprekken over een vervolgaanpak met de schoolbesturen hebben geresulteerd in een nieuw deel 2 ‘Doen en leren’ voor de periode 2023 – 2028. Met het nieuwe deel wordt invulling gegeven aan het thema ‘een passende onderwijsplek voor ieder kind’ uit de Strategische Onderwijsagenda. Samen met het onderwijs wordt beoogd bij ondersteuningsvragen van leerlingen (en ouders) te werken aan:
- zo normaal mogelijke oplossingen bij ervaren problemen bij opgroeien, opvoeden en ontwikkelen van kinderen en jongeren tot 18 jaar;
- zo dicht mogelijk bij de normale leefomgeving van kinderen, jongeren en ouders;
- in een samenhangende aanpak met de wisselwerking met andere omgevingen, met name thuis.

Koers Sociaal domein 2024 - 2030

2024

De Koers Sociaal domein is het vervolg op de Hervormingsagenda Sociaal domein. Met deze koers zetten we in op:
1. Meer zelfregie, verantwoordelijkheid van inwoners voor hun eigen leven en meer initiatief en inzet voor de samenleving
2. Kinderen en jongeren groeien gezond en veilig op, met gelijke kansen
3. Door meer bestaanszekerheid, kansengelijkheid en gezondheid kunnen inwoners meer zelfredzaam zijn, zoveel mogelijk participeren en doen zij minder snel een beroep op aanvullende ondersteuning
4. Als het nodig is krijgen inwoners aanvullende hulp of ondersteuning. Die hulp is maatwerk om te zorgen dat beperkingen om zelfredzaam te zijn en te participeren kleiner worden (en blijven)
5. De gemeente kan samen met partners de (wettelijke) taken in het sociaal domein uitvoeren binnen de afgesproken budgetten en met de afgesproken kwaliteit

Portefeuillehouder(s)

Michiel van Willigen
Dorrit de Jong

Activiteiten

Nieuwe activiteiten

  • We verbeteren de manier waarop we samen met jeugdhulpaanbieders werken aan de doelen die we voor Zwolle willen bereiken. We benutten ons dashboard en oefenen actief met relatiemanagement.
  • We voeren de nieuwe contracten uit voor Wmo-hulpmiddelen, kortdurend verblijf,  (per 1 januari 2025)
  • We bereiden de nieuwe contractering per 1 januari 2026 voor inzake individueel Wmo-vervoer en leerlingenvervoer.

Lopende activiteiten

Ondersteuning voor jeugdigen en gezinnen

  • We hebben in 2024 de proeftuin dyslexie geëvalueerd. Op basis daarvan hebben we besloten de werkwijze met een poortwachter voor dyslexiezorg door te zetten. De poortwachter beoordeelt alle aanmeldingen. Op deze manier bieden wij samen met de schoolbesturen passende ondersteuning voor alle kinderen met dyslexie. En kunnen we scholen gerichter ondersteunen bij preventie.
  • Ook in 2025 voert het Regionale Serviceteam Jeugd IJsselland de inkoop, monitoring, regionale inhoudelijke doelstellingen (zoals 0 uithuisplaatsingen en het terugdringen van wachttijden) en het contractmanagement van specialistische jeugdhulp uit. Dat doet de organisatie samen met regiogemeenten.
  • We werken regionaal samen om wachttijden voor jeugdhulp terug te dringen.
  • We werken mee aan de uitvoering van de landelijke Hervormingsagenda Jeugd.
  • Met behulp van het Zwolse dashboard jeugdzorg monitoren we de impact van ons jeugdbeleid op de inzet van specialistische jeugdhulp en de eigen inzet van het Sociaal Wijkteam.
  • Op basis van een vergelijking van de huidige situatie in IJsselland met het landelijk geschetste toekomstscenario dat beschrijft hoe de kind- en gezinsbescherming er over 5 tot 10 jaar (2026-2031) uitziet, verbeteren we de samenwerking rond kind- en gezinsbescherming. Doel is dat steeds meer kinderen en gezinnen worden geholpen met vrijwillige hulpverlening. En daarnaast dat indien gedwongen hulp nodig is, deze hulp effectiever wordt ingezet.
  • We gaan door met de pilot ‘Pleegzorg dichtbij’. Daarin zoeken we potentiële pleegouders die aansluiten bij de achtergrond van kinderen voor wie we pleegouders zoeken. We organiseren informatiebijeenkomsten om potentiële (deeltijd) pleegouders te werven. Dat doen we samen met de pleegzorgaanbieders. In de jaarlijkse week van de pleegzorg zetten we pleegouders in het zonnetje. Hiermee steunen en waarderen we wat zij doen.

Maatschappelijke ondersteuning en participatie

  • We bieden individueel Wmo-vervoer en leerlingenvervoer. Omdat we een stijgende vraag zien, verkennen we nieuwe vormen van mobiliteit. Zoals het beter afstemmen van doelgroepenvervoer op het Openbaar Vervoer. Ook zetten we fietsbegeleiding en maatjesvervoer in. In 2025 bereiden we ons voor op het nieuwe contract per 1 januari 2026.
  • Samen met regiogemeenten en Zilveren Kruis verbeteren we de kwaliteit, toegankelijkheid en betaalbaarheid van de zorg, het verbeteren van preventie, mentaal welbevinden en gezond oud worden.  Dat doen we in het kader van het Integraal Zorgakkoord (IZA), het Gezond en Actief Leven Akkoord (Gala) en Wonen, Ondersteuning en Zorg voor Ouderen (Wozo).
  • We bieden dagbesteding voor inwoners van 18 jaar tot de AOW-leeftijd. Inwoners krijgen in groepen een zinvolle dag-invulling. Ze ontwikkelen kennis en vaardigheden om waar mogelijk hun kansen op de arbeidsmarkt te vergroten.

Langer zelfstandig thuis

  • We bieden thuisondersteuning.  
  • We verbeteren de rol van thuisondersteuning bij de beweging van Beschermd wonen naar Beschermd thuis.
  • We verkorten de wachtlijst voor thuisondersteuning. Dat proberen we uit op verschillende manieren. Zo bieden we overbruggingszorg en zorgen ervoor dat nieuwe medewerkers worden aangetrokken. Ook willen we dat aanbieders meer samenwerken op het gebied van planning. Op basis van de ervaringen die we hiermee opdoen, kiezen we structurele oplossingen.
  • We bieden geclusterd wonen beschermd thuis. Inwoners kunnen hierdoor sneller uitstromen uit beschermd wonen, jeugdzorg of opvang. Deze woonvorm kan voorkomen dat inwoners instromen in zwaardere zorg (onder andere beschermd wonen). We werken nu samen met acht aanbieders. Samen met hen en met inwoners, woningbouwcorporaties en organisaties in de sociale basis ontwikkelen we nieuwe woon-zorginitiatieven.  
  • We bieden kortdurend verblijf. Een inwoner met indicatie kan maximaal 52 etmalen ergens anders verblijven om zijn mantelzorger te ontlasten. Hiervoor hebben wij met 4 organisaties een contract.  
  • We bieden Wmo-hulpmiddelen.

Zorg en veiligheid

  • Samen met de andere tien gemeenten in IJsselland voeren we de regionale agenda voor zorg en veiligheid uit. Dat doen we om de totale keten van zorg en veiligheid te verbeteren.
  • Vanuit de regionale agenda Zorg en Veiligheid gaan we in 2025 in Zwolle onder andere aan de slag met de projecten Triage op straat en kijken we naar mogelijkheden voor onvoorwaardelijk wonen.
  • We maken ook een lokale agenda Zorg en Veiligheid. Deze gaat onder andere over personen met verward gedrag, de Wet verplichte GGZ, de aanpak huiselijk geweld, mensenhandel en de nazorg ex-gedetineerden. We zien hier steeds meer complexe domeinoverstijgende vraagstukken. In de lokale agenda wordt gezocht naar een domeinoverstijgende aanpak die effectief is.

Verslavingszorg

  • Wij geven subsidie aan Tactus voor verslavingspreventie, een inloopmogelijkheid, casusregie en bemoeizorg aan inwoners met een verslaving.  
  • In de subsidieafspraken staan prestatie-indicatoren over:  
    • De kwaliteit en continuïteit van activiteiten gericht op het voorkomen van gezondheidsschade en maatschappelijke uitval door verslaving en maatschappelijk herstel. Dit sluit aan bij ons gezondheidsbeleid.
    • Onnodige risico's tegengaan door ervoor te zorgen dat verslaafde inwoners in de regio in veilige omstandigheden hun middelen kunnen gebruiken.  
    • Toeleiding van verslaafde inwoners naar zorg, hulp en ondersteuning.
  • We hebben met Tactus afgesproken dat zij toegroeien naar een situatie waarin inzet nadrukkelijker gekoppeld is aan gewenst resultaat. Per kwartaal bespreken we voortgang.  

Bemoeizorg

  • We bieden bemoeizorg in de centrumregio Zwolle. Daarvoor hebben we afspraken gemaakt met GGD IJsselland. Die afspraken staan in de Dienstverleningsovereenkomst openbare geestelijke gezondheidszorg (OGGZ). GGD IJsselland zorgt voor de kwaliteit en continuïteit van activiteiten gericht op bemoeizorg. Dat doet GGD IJsselland samen met en in aansluiting op het aanbod van onder andere het Sociaal wijkteam.
  • Wij voeren de Wet verplichte GGZ uit. Dit betekent dat er een meldpunt is voor zorgelijke situaties, verkennend onderzoek wordt gedaan en er een crisismaategel kan worden opgelegd.  
  • We hebben een sluitende aanpak voor verwarde personen. We verbeteren de triagevoorziening, deskundigheidsbevordering en vroegtijdige signalering en preventie. We zorgen ervoor dat alle personen die verward gedrag vertonen vroegtijdig in beeld komen en een persoonlijke aanpak krijgen. GGD IJsselland voert de regie.

Reclassering

  • We voeren het bestuurlijk akkoord ‘Kansen bieden voor re-integratie’ uit 2019 uit. Zodat inwoners die een gevangenisstraf moeten uitzitten zo goed mogelijk terugkeren in de samenleving.

Activiteiten waar we mee stoppen

Niet van toepassing

Overzicht baten en lasten

In het overzicht baten en lasten is het budget per doel weergegeven.

Overzicht baten en lasten

Lasten

Baten

Saldo

Toevoeging aan reserves

Onttrekking aan reserves

Geraamd resultaat

Doel 1.2.3 Langdurige en/of intensieve ondersteuning

80.235.555

1.205.582

79.029.973

0

0

79.029.973

In bovenstaand overzicht baten en lasten zijn de mutaties vanuit de bestedingsvoorstellen verwerkt. Een tabel met de structurele bestedingsvoorstellen  en incidentele bestedingsvoorstellen  zijn in het hoofdstuk Algemeen opgenomen. Dit geldt ook voor de toelichting op de structurele bestedingsvoorstellen  en de incidentele bestedingsvoorstellen .

Deze pagina is gebouwd op 10/16/2024 15:54:21 met de export van 10/16/2024 15:44:47