Paragrafen

Onderhoud kapitaalgoederen

Wegen

Beleidskader  

  • Omgevingsvisie ‘Ons Zwolle van morgen 2030‘.  
  • CROW Wegbeheersystematiek 2019 en CROW Kwaliteitscatalogus 2018 (beeldkwaliteit).  
  • Nota beheer Kapitaalgoederen Buitenruimte 2023-2026.  

Uitvoering  

Wij beheren de wegen op basis van de landelijke CROW systematiek voor Wegbeheer. Tweejaarlijks inspecteren we de gehele stad, waarmee we objectieve input krijgen voor het MJOP en inzicht krijgen in de kwaliteit. De gegevens van de wegen staan in ons beheersysteem Obsurv. De gegevens omvatten:  

  • Het areaal (wat hebben we in beheer?) 
  • De kwaliteit (hoe ligt het er bij?) 
  • De meerjaren onderhoudsopgave (wat hebben we te doen?).  

De onderhouds- en vervangingsopgave stemmen binnen beheer af en via het integrale MJOP. Het resultaat voor de verhardingen is het jaarlijkse programma voor (groot) onderhoud en vervangingen. We prioriteren dit binnen de budgetruimte. We houden rekening met koppelkansen vanuit andere opgaven / clusters. En we stellen onderhoud uit. Met klein onderhoud borgen we de veiligheid en voorkomen we vooralsnog kapitaalvernietiging. We kunnen niet volledig voldoen aan de gestelde beleidskaders. 

Relevante ontwikkelingen  

  • De kwaliteit van de elementenverhardingen (tegels, klinkers) blijft achter, er is sprake van achterstallig onderhoud. Op basis van Nota beheer Kapitaalgoederen Buitenruimte 2023-2026 is besloten de achterstanden weg te werken via een groeimodel. En ook het benodigde bedrag voor groot onderhoud stijgt via een groeimodel. Dat betekent dat we ieder jaar achterstanden wegwerken en onderhoud kunnen doen. Naar verwachting hebben we rond 2030 de huidige achterstand weggewerkt. We kunnen niet voorkomen dat er nieuwe achterstanden ontstaan.  
  • De inspectie van 2024 laat zien dat er nieuwe achterstanden zijn ontstaan. We borgen de veiligheid door klein onderhoud (plaatselijk repareren).  
  • De kwaliteit van de asfaltverhardingen loopt in de pas met de ambitie.  
  • De huidige strategie voor zowel elementen – als asfaltverhardingen staat in de Nota beheer Kapitaalgoederen Buitenruimte 2023-2026. In de volgende nota (2027-2032) rapporteren we de voortgang in de kwaliteit.  
  • We hebben de beheerplannen in 2022 voor het laatst geactualiseerd en in 2025 zullen we ze weer actualiseren.  

 Financiën

In 2025 is € 9,8 miljoen exclusief nieuwe begrotingsaanvragen gemoeid met het product wegen, waarvan € 4,8 miljoen voor het onderhoud van Zwolse wegen en een deel voor straatreiniging, onkruidbeheer en gladheidsbestrijding. Er wordt € 1,0 miljoen exclusief nieuwe begrotingsaanvragen ingezet ten behoeve van vervangingsinvesteringen.   

Risico’s

  • De ouder wordende stad maakt ons kwetsbaarder en de veroudering van het areaal neemt toe. Veroudering leidt tot het sneller ontstaan van schades, onder andere door hitte, vorst en zware belasting. Dit kan leiden tot een meer onderhoud en zelfs kapitaalvernietiging (en daarmee een toenemende vervangingsopgave). 
  • Onvoldoende inzicht in de technische ouderdom en daarmee de toekomstige vervangingsopgaven. 
  • Onvoldoende aandacht in de organisatie voor de bestaande stad, waardoor de ambitie in het geding kan komen. 
  • Als wegbeheerder zijn wij aansprakelijk voor materiële –en letselschade. Deze kan ontstaan als gevolg van gebreken aan de wegen, fiets- en voetpaden (achterstallig onderhoud). Wij sturen op veiligheid. We hebben echter niet alle onveilige situaties in beeld. Ons meldingssysteem helpt ons hierbij. Zodra er een melding binnen is, verhelpen we deze direct (veiligstellen).  
  • Het uitvoeren van het onderhoud en de vervangingen is lastig vanwege de lange levertijden en de beperkte capaciteit. Dit is zowel intern als extern (marktpartijen). 
Deze pagina is gebouwd op 10/16/2024 15:54:21 met de export van 10/16/2024 15:44:47