Paragrafen

Financiering

Prognose staat van gewaarborgde leningen

Soort waarborgfonds/garantstelling

Oorspronkelijk bedrag restant garantstelling
per 01-01-2024

Procentueel deel risico Zwolle

Oorspronkelijk bedrag deel risico Zwolle per 01-01-2024

Restant geborgd
per 01-01-2024 deel risico Zwolle

Prognose restant geborgd
per 01-01-2025 deel risico Zwolle

Prognose aflossing in 2025 deel risico Zwolle

Prognose restant geborgd
per 31-12-2025 deel risico Zwolle

Achtervang waarborgfondsen

Waarborgfonds Sociale Woningbouw (WSW)

Woningstichting SWZ

356.049.619

25%

89.012.405

88.145.209

88.200.000

88.200.000

Stichting Openbaar Belang

135.328.064

25%

33.832.016

29.765.442

29.800.000

29.800.000

Stichting deltaWonen

363.918.140

25%

90.979.535

81.697.080

81.700.000

81.700.000

Stichting Habion

3.614.676

25%

903.669

445.688

500.000

500.000

De Woonplaats

20.193.842

25%

5.048.461

4.815.631

4.900.000

4.900.000

Woonzorg Nederland

40.277.626

25%

10.069.407

8.156.990

8.200.000

8.200.000

Stichting Wetland Wonen Groep

10.512.768

25%

2.628.192

2.628.192

2.700.000

2.700.000

SSH Utrecht

1.834.234

25%

458.559

457.570

500.000

500.000

Vechtdal Wonen

133.609

25%

33.402

33.402

40.000

40.000

Totaal waarborgfonds Sociale Woningbouw (WSW)

931.862.578

232.965.645

216.145.203

216.540.000

216.540.000

Waarborgfonds Eigen Woningen (WEW)

Nationale hypotheek garantie 1995 t/m 2010

490.000.000

50%

245.000.000

245.000.000

215.000.000

30.000.000

185.000.000

Totaal waarborgfonds eigen woningen (WEW)

490.000.000

245.000.000

245.000.000

215.000.000

30.000.000

185.000.000

Stichting Nationaal Restauratiefonds (NRF)

NRF Revolving fund en NRF Monumentenzorg

1.049.264

100%

1.049.264

148.620

108.620

40.000

68.620

Totaal Stichting Nationaal Restauratiefonds (NRF)

1.049.264

1.049.264

148.620

108.620

40.000

68.620

Totale achtervang waarborgfondsen

1.422.911.842

479.014.908

461.293.823

431.648.620

30.040.000

401.608.620

Garanties sportsector

Z.L.T.B.

181.512

100%

181.512

22.097

14.731

7.366

7.366

Golfcourse Zwolle Exploitatie Maatschappij B.V.

936.602

100%

936.602

655.622

608.792

46.830

561.961

Stichting TC 91 Stadshagen

700.000

100%

700.000

130.666

102.666

28.000

74.666

Stichting TC 91 Stadshagen (samen met SWS)

175.000

50%

87.500

21.875

13.125

8.750

4.375

Stichting Hockey Accommodatie De Blauwe Hand (samen met SWS)

1.350.000

72%

975.000

496.353

453.856

42.497

411.359

V.V. Berkum (samen met SWS)

200.000

50%

100.000

60.000

55.000

5.000

50.000

Tennisvereniging Zwolle 750 (samen met SWS)

340.000

50%

170.000

162.500

125.694

9.333

116.361

Totaal garanties sportsector

3.883.114

3.150.614

1.549.113

1.373.864

147.776

1.226.088

Tiem B.V.

Tiem B.V.

5.800.000

100%

5.800.000

3.640.000

3.520.000

120.000

3.400.000

Tiem B.V. (garantstelling krediet rekening courant max. € 7,8 mln)

2.963.000

100%

2.963.000

2.963.000

7.800.000

7.800.000

Totaal garanties Tiem B.V.

8.763.000

8.763.000

6.603.000

11.320.000

120.000

11.200.000

Overige maatschappelijke instellingen

Stichting Zwols Dierenasiel

1.212.182

100%

1.212.182

465.097

431.876

33.221

398.655

Stichting Kringloop Zwolle

1.051.918

100%

1.051.918

700.079

572.799

57.280

515.519

Stichting Stadkamer Zwolle (Onderdeel van Stichting overO)

600.000

100%

600.000

240.000

180.000

60.000

120.000

Stichting Academiehuis De Grote Kerk

1.300.000

100%

1.300.000

1.170.000

1.126.667

43.333

1.083.333

Woningstichting SWZ

3.923.977

100%

3.923.977

3.464.312

3.422.350

43.997

3.378.354

Totaal garanties overige maatschappelijke instellingen

8.088.077

8.088.077

6.039.488

5.733.692

237.831

5.495.860

Hypotheekgaranties tot 1995

6.326.125

50%

3.163.063

618.855

418.855

200.000

218.855

Totale hypotheekgaranties tot 1995

6.326.125

3.163.063

618.855

418.855

200.000

218.855

Totaal waarborgfondsen/directe garanties

1.449.972.158

502.179.661

476.104.277

450.495.030

30.745.607

419.749.423

Toelichting achtervang waarborgfondsen / hypotheekgaranties en directe garanties:

Waarborgfonds Sociale Woningbouw (WSW):
Het WSW staat borg voor leningen zodat corporaties leningen tegen een lagere rente kunnen aantrekken. Gemeenten en Rijk kunnen in laatste instantie worden aangesproken, dat wil zeggen: als er geen geld meer in het fonds zit. Rijk en gemeenten zijn samen achtervang als het vermogen van het waarborgfonds tekortschiet. Zij moeten dan renteloze leningen verstrekken (het Rijk en de gemeenten ieder 50 procent). Schadegemeenten betalen 25 procent. De andere 25 procent moet worden opgebracht door alle gemeenten, inclusief de schadegemeenten. Dit is overigens nog nooit gebeurd. De som van de geborgde leningen waarvoor een gemeente een achtervangpositie inneemt bij het WSW mocht tot augustus 2021 maximaal gelijk zijn aan 50% van de som van de laatst bekende WOZ-waarden van bezit in die gemeente. Sinds augustus 2021 wordt de maximale leencapaciteit en het bijbehorende borgingsvolume voor een corporatie bepaald aan de hand van onder andere ratio's als ICR (>1,4), LTV (<85%) en solvabiliteit (>15%). En er mag niet meer geleend worden dan 70% van de waarde in verhuurde staat van het als onderpand ingebrachte vastgoed. Op deze wijze wordt de financiële gezondheid van de individuele corporaties door het WSW vastgesteld.

Het risico dat gemeenten lopen bestaat uit het verstrekken van een relatief kleine en renteloze lening, die het WSW te zijner tijd terugbetaalt. Dit speelt pas als een corporatie niet meer aan haar verplichtingen kan voldoen EN het garantievermogen van het WSW niet toereikend blijkt. De gemeente wordt dan aangesproken voor het genoemde percentage (zie vorige alinea) afhankelijk van waar de problemen zich voordoen. Dit kan dus ook zijn als er zich problemen voordoen bij een corporatie elders in het land. Financiële problemen bij Zwolse corporaties kunnen ook politiek gevoelig liggen (bijvoorbeeld als er onvoldoende gemeentelijk toezicht is geweest). De marktrente voor leningen is de afgelopen periode opgelopen. Dat betekent dat de kosten die aan het verstrekken van een renteloze lening zijn verbonden ook hoger zijn geworden, mocht dit ooit noodzakelijk zijn.

Waarborgfonds Eigen Woningen (WEW):
Het Waarborgfonds eigen woningen (WEW) staat garant voor de onder Nationale hypotheek garantie (NHG) afgegeven hypotheken aan particulieren. Per 1-1-2011 is er geen achtervang meer voor gemeenten bij nieuwe NHG hypotheken. De achtervangpositie voor de NHG hypotheken van voor 1-1-2011 blijft bestaan.

Het WEW kan bij dreigende liquiditeitstekorten in verband met tot en met 31 december 2010 afgegeven borgtochten een beroep doen op achtergestelde, renteloze leningen van het Rijk (50%) en van de gemeenten (50%). Ten aanzien van per 1 januari 2011 of later afgegeven borgtochten wordt de volledige achtervangfunctie door het Rijk vervuld. Tot ongeveer 2009 stegen de huizenprijzen waardoor de risico's op reeds afgegeven borgtochten afnamen. Daarnaast is de regel om voor NHG in aanmerking te komen dat de waarde van het onderpand niet volledig mag worden gefinancierd. De meeste risico's zitten in de NHG garanties tussen 2009 en 2011 vanwege waardedaling door de economische crisis. Indien het om nu nog lopende garanties gaat, wordt deze waardedaling echter goedgemaakt door de stijging die de vastgoedprijzen de afgelopen jaren hebben doorgemaakt en de aflossingen die intussen op de leningen hebben plaatsgevonden.

Stichting Nationaal Restauratiefonds (NRF):
Gemeente Zwolle staat garant voor de door het Nationaal Restauratiefonds (NRF) verstrekte laagrentende restauratiehypotheken op onroerende goederen in de gemeente Zwolle ('Revolvingfund, restauratiefonds (oud)'). Daarnaast verstrekt de gemeente 'Subsidies op termijn'. Hierbij gaat het NRF er vanuit dat de gemeente tot een bepaald maximum 100 % subsidie verleent in de goedgekeurde kosten van voorzieningen t.b.v. monumenten c.q. stadsvernieuwingspanden. Deze subsidie wordt echter pas na 15 jaar uitgekeerd. Voor het bedrag van de op termijn uit te betalen subsidie kan de eigenaar een aflossingsvrije lening met een, voor restauratiehypotheken, gunstig rentepercentage bij het NRF aantrekken.

Bij het niet nakomen van de betalingsverplichtingen door de geldnemer loopt de gemeente financieel risico. Financiële problemen bij de geldnemer kunnen ook politiek gevoelig liggen (bijvoorbeeld als er onvoldoende gemeentelijk toezicht is geweest). De leningen zijn verstrekt na onderzoek van kredietwaardigheid door het NRF, er is een notariële akte opgesteld en er is hypotheek gevestigd. Het NRF zal slechts een beroep doen op gemeentegarantie als de eigenaar niet aan de betalingsverplichting voldoet en executoriale verkoop van het pand vervolgens onvoldoende oplevert om de restschuld te voldoen. Hierbij moet in aanmerking worden genomen dat de huizenprijzen sinds 1996 aanmerkelijk zijn gestegen. Mocht het NRF zelf in financiële problemen komen, dan staat het Rijk garant. Sinds 2002 worden geen nieuwe garantstellingen meer verstrekt door gemeente Zwolle.

Sportverenigingen en Stichting Waarborgfonds Sport (SWS):
Stichting Waarborgfonds Sport (SWS) is een onafhankelijke stichting die actief is in heel Nederland. Het belangrijkste doel van SWS is het stimuleren van bezit van kwalitatief goede accommodaties door sportorganisaties. SWS doet dit door borgstellingen te verstrekken aan banken. Leningen tot 75.000 euro kunnen sinds 1 januari 2019 volledig door SWS worden geborgd. Bij grotere leningen doet SWS dit in samenwerking met de gemeente waarin de club of sportorganisatie is gevestigd.

Hypotheekgaranties:
Tot 1995 hebben gemeenten garanties verleend ter bevordering van het eigen woningbezit. Het Rijk staat voor 50% garant en de gemeente voor 50%. Er worden geen nieuwe garanties meer verstrekt.

Bij het niet nakomen van de betalingsverplichtingen door de geldnemer loopt de gemeente financieel risico. Het gaat dan om de helft van de betreffende financiering, voor de andere helft staat het Rijk garant. Sinds 2002 worden geen nieuwe garantstellingen meer verstrekt door gemeente Zwolle. Over het algemeen zal de waarde van de woningen gestegen zijn t.o.v. de periode van voor 1995.

Tiem B.V.:
In het laatste kwartaal van 2015 is gemeente Zwolle 100% eigenaar geworden van Wezo N.V. Hierdoor staan wij garant voor de kort- en langlopende geldleningen en voor een maximum bedrag aan rekening courant krediet van deze NV richting de BNG. Per 1 januari 2019 is Wezo N.V. gefuseerd tot Tiem B.V.

Er is sprake van enig risico, ingeval Tiem B.V. niet aan haar verplichtingen kan voldoen. Daar staat tegenover een zekerheidsstelling van al het onroerend goed van de B.V.

Overige maatschappelijke instellingen:
De gemeente fungeert als achtervang voor de geldverstrekker wanneer de geldnemer niet aan zijn verplichtingen voldoet. Bij het niet nakomen van de betalingsverplichtingen door de geldnemer loopt de gemeente financieel risico. Financiële problemen bij de geldnemer kunnen ook politiek gevoelig liggen (bijvoorbeeld als er onvoldoende gemeentelijk toezicht is geweest).

Deze pagina is gebouwd op 10/16/2024 15:54:21 met de export van 10/16/2024 15:44:47