Risico's
Renterisico over de vlottende schuld:
Kasgeldlimiet
Normaliter is kortlopende financiering (looptijd < 1 jaar) goedkoper dan langlopende financiering, maar heeft als risico dat de rentelasten sterk kunnen fluctueren. Daarom gelden er met betrekking tot het financieren met kortlopende middelen wettelijke voorschriften. Zo wordt de maximale gemiddelde omvang waarvoor gemeenten kortlopende leningen en schulden in rekening courant mogen aangaan begrensd door de kasgeldlimiet.
Deze limiet wordt volgens de Wet Financiering decentrale overheden (FiDO) berekend op basis van een vast percentage (8,5%) van het begrotingstotaal aan lasten per 1 januari van enig jaar. De totale omvang hiervan bedraagt voor 2025 € 759,0 miljoen. Derhalve bedraagt de kasgeldlimiet in 2025 € 64,5 miljoen. In 2025 verwachten wij echter vanwege (tijdelijke) overliquiditeit helemaal nog geen gebruik te hoeven maken van kortlopende financiering.
Zolang de rente van leningen voor korte looptijden lager is dan de rente voor langere looptijden streven wij normaliter ernaar de kasgeldlimiet optimaal te benutten. Echter in situaties van lage rente voor langlopende leningen kan het soms verstandig zijn eerder leningen met een korte looptijd om te zetten in leningen met een langere looptijd. In het Treasurycomité zijn spelregels afgesproken voor het moment waarop we normaliter korte schuld omzetten in lange schuld (consolideren). Daarbij spelen rentevisie en liquiditeitsprognose een belangrijke rol.
Berekening kasgeldlimiet | |
---|---|
Begrotingstotaal aan lasten | 759.050.672 |
Toegestane percentage volgens ministeriële regeling | 8,5% |
Kasgeldlimiet | 64.519.307 |
Renterisico over de vaste schuld:
Renterisiconorm
Ook voor langlopende financiering (looptijd => 1 jaar) is in de Wet FiDO een norm ingesteld om een enigszins stabiele rentelast over de verschillende jaren te bewerkstelligen. Hierbij geldt een limiet van maximaal 20% per jaar over het begrotingstotaal. Dit houdt in dat wij in enig jaar niet meer dan een bedrag ter grootte van 20% van het begrotingstotaal aan herfinanciering en renteherzieningen mogen hebben. De omvang van de komende begroting, in dit geval dus 2025, geldt volgens de Wet FiDO ook als grondslag voor de toetsing van de daaropvolgende jaren.
Uit onderstaand meerjarig overzicht blijkt dat voor de komende jaren het renterisico beperkt is, er wordt dan ook geen overschrijding voor deze jaren verwacht. Naast deze norm kijken wij naar de meerjarige financieringsbehoefte om de looptijd van nieuwe langlopende leningen te bepalen.
Omschrijving | Begroting 2025 | Begroting 2026 | Begroting 2027 | Begroting 2028 |
---|---|---|---|---|
Renterisico | ||||
1a Renteherziening op vaste schuld o/g | 6.821.725 | 0 | 0 | 0 |
1b Renteherziening op vaste schuld u/g | 0 | 0 | 0 | 0 |
1 Saldo renteherziening op vaste schuld (1a-1b) | 6.821.725 | 0 | 0 | 0 |
2 Aflossingen | 21.270.226 | 16.229.224 | 21.275.104 | 17.323.097 |
3 Renterisico op vaste schuld (1+2) | 28.091.951 | 16.229.224 | 21.275.104 | 17.323.097 |
Renterisiconorm | ||||
4 Begrotingstotaal 2025 | 759.050.672 | 759.050.672 | 759.050.672 | 759.050.672 |
5 Toegestane percentage volgens ministeriële regeling | 20% | 20% | 20% | 20% |
6 Renterisiconorm (4 x 5) | 151.810.134 | 151.810.134 | 151.810.134 | 151.810.134 |
7 Ruimte onder renterisiconorm (6 - 3) | 123.718.184 | 135.580.910 | 130.535.030 | 134.487.038 |
ofwel renterisico in percentage van het begrotingstotaal | 3,70% | 2,14% | 2,80% | 2,28% |
Risico verstrekte langlopende leningen
Hieronder vindt u een prognose van de verstrekte langlopende geldleningen per 1 januari 2025 en 31 december 2025 met per categorie het bijbehorende risicoprofiel voor de gemeente. De verstrekte leningen voldoen aan de eisen gesteld door de Wet Fido en het Treasurystatuut 2024 of zijn expliciet door uw Raad goedgekeurd.
Een gedetailleerd overzicht van de verstrekte langlopende geldleningen vindt u hier .
Categorie | Risicoprofiel | Verstrekt bedrag per | Verstrekt bedrag per |
---|---|---|---|
Woningcorporaties | miniem | 6.969.323 | 6.140.260 |
(Achtergestelde) leningen aan economische deelnemingen | laag | 3.386.297 | 3.386.297 |
Verstrekte leningen vanuit Sociale Zaken | laag | 2.598.000 | 2.412.000 |
Overige instelling | hoog | 1.000.000 | 1.000.000 |
Overige instellingen | laag | 420.779 | 386.384 |
Startersleningen via het Stimuleringsfonds Volkshuisvesting Nederland | laag | 434.824 | 388.746 |
Totaal prognose verstrekte langlopende geldleningen | 14.809.223 | 13.713.688 |
Risico gewaarborgde geldleningen
Borgstellingen kunnen via directe borgstelling of via achtervang plaatsvinden. Betrokkenheid van waarborgfondsen betekent dat de borgstelling en hiermee ook het risico wordt gedeeld. In deze gevallen is het netto geborgde bedrag, dus het werkelijke procentuele deel waar Zwolle risico over loopt, lager dan de restant hoofdsom van de gewaarborgde leningen.
Blijkens onderstaande tabel is de prognose dat er eind 2025 een totaal netto geborgd bedrag is opgenomen van ruim € 419,7 miljoen, waarvan ruim € 401,6 miljoen middels achtervang waarborgfondsen en ruim € 18,1 miljoen middels directe borgstelling. Hierbij aangetekend dat in onderstaande tabel in de prognose voor 2025 inzake Tiem B.V. de maximaal mogelijke borgstelling van € 7,8 miljoen voor krediet in rekening courant is meegenomen.
Een gedetailleerd overzicht van de gewaarborgde geldleningen vindt u hier .
Categorie | Risicoprofiel | Netto geborgd restant per | Prognose netto geborgd restant per | Prognose netto geborgd restant per |
---|---|---|---|---|
Waarborgfonds Sociale Woningbouw (WSW) | miniem | 216.145.203 | 216.540.000 | 216.540.000 |
Waarborgfonds Eigen Woningen (WEW) | miniem | 245.000.000 | 215.000.000 | 185.000.000 |
Hypotheekgaranties tot 1995 | miniem | 618.855 | 418.855 | 218.855 |
Stichting Nationaal Restauratiefonds (NRF) | laag | 148.620 | 108.620 | 68.620 |
Sportsector | laag | 1.549.113 | 1.373.864 | 1.226.088 |
Tiem B.V. | laag | 6.603.000 | 11.320.000 | 11.200.000 |
Overige maatschappelijke instellingen | midden | 6.039.488 | 5.733.692 | 5.495.860 |
Totaal waarborgfondsen / directe garanties | 476.104.279 | 450.495.031 | 419.749.423 |