Verzekeringsrisico's
Openbare ruimte
Met name bij voorzieningen in de openbare ruimte is er sprake van een risico op financiële schade die niet door een verzekering wordt gedekt. In dit verband zijn vooral de volgende risicogebieden te noemen: onderhoud wegen, verharding, bruggen, verlichting, bebording, gladheidbestrijding, onderhoud havens, watergangen, bermen, onderhoud bomen, speelwerktuigen, riolering, kabels en leidingen in de openbare ruimte. De gemeente is verzekerd voor die gevallen, waarin de gemeente naar derden onrechtmatig handelt, of in het geval van wegbeheer, wegmeubilair een gevaarlijke situatie laat ontstaan of heeft laten ontstaan. Voor wegbeheer, leidingbeheer geldt risico aansprakelijkheid, hetgeen betekent dat als er zich een gevaar voordoet en men hiervan schade lijdt, de gemeente in beginsel aansprakelijk is. Voor zaak- en letselschade is het eigen risicobedrag € 5.000 per gebeurtenis. Voor vermogensschade is dit € 12.500 per gebeurtenis.
Onveilige situaties kunnen bij ons onbekend zijn. Zodra wij er kennis van nemen, worden deze met voorrang opgeheven. In de afgelopen jaren hebben zich geen calamiteiten voorgedaan. De gemeente is eigen risicodrager waar het gaat om technische kunstwerken (tunnels, viaducten etc.). Alle technische kunstwerken worden minimaal eens per 2 jaar geïnspecteerd op de aspecten heel en veilig. De parkeerapparatuur van de gemeentelijke parkeergarages/terreinen is onder de brand- c.q. uitgebreide gevarenverzekering meegenomen. De betaalautomaten voor straatparkeren zijn niet verzekerd. In de budgetten is een post opgenomen voor kosten van vandalisme/schade.
Risico Duurzaamheid
De extra kosten voor duurzaam herstel / herbouw worden voor zover er sprake is van een gedekt evenement onder de brandverzekering slechts voor een deel vergoed. Dit risico doet zich voor bij de panden van Vastgoed en bij onderwijsgebouwen.
Ontwikkelingen brandverzekeringsmarkt
De premies lijken zich te stabiliseren na een aantal jaren waarin de premies soms fors stegen. Een onzekere factor is nog de doorbelasting van herverzekeraars nu de schadelast als gevolg van de klimatologische veranderingen de afgelopen jaren fors is toegenomen. Er zijn (nieuwe) verzekeraars die zich richten op de aanbesteding van brandverzekeringen van o.a. gemeenten, waardoor de capaciteit is toegenomen. Een toename van het aantal verzekeraars kan leiden tot meer concurrentie, wat een positieve invloed kan hebben op de uiteindelijke premiestelling. Verzekeraars wensen meer risico informatie te ontvangen van de risico’s die zij verzekeren. Waar voorheen kon worden volstaan met een kruisje om aan te geven of ergens sprake van was, zie je nu dat verzekeraars meer inzage willen hebben over het beleid van de gemeente over de verschillende onderwerpen, zoals: zonnepanelen, taxatie, leegstand, asbest, preventie e.d. Zo zijn er steeds meer verzekeraars die vragen om opname van de clausule Zonnepanelen. Een clausule die enerzijds de dekking van de zonnepanelen beperkt, maar ook ‘eisen’ stelt ten aanzien van installatie, keuring en onderhoud, alsmede verzoekt om vooraf goedkeuring te vragen aan verzekeraars. In de huidige markt is een sanctie oplopend tot € 100.000,00 gangbaar. Maar denk ook aan het verstrekken van inspectierapporten of Risico inventarisatieformulieren van de bijzondere locaties of locaties met een hoge verzekerde waarde (grens vaak vanaf € 10.0 mln.). Overstroming niet-primaire waterkeringen: Ondanks dat er door het VNAB een modelclausule is gelanceerd zijn de Nederlandse Beursverzekeraars nog niet zo ver dat hiervoor capaciteit kan worden ingezet. Zij zijn nog druk bezig met risicomodellen, premiestelling en acceptatie. Waarbij er logischerwijs een verschil is of je een enkel pand hiervoor moet beoordelen/verzekeren of het volledig bezig voor een (middel)grote gemeente.
Nieuwe aanbestedingen verzekeringen
Gezien het vorenstaande vermeld bij ontwikkelingen brandverzekeringsmarkt, willen we onze brandverzekering per 1 januari 2025 aanbesteden. We zouden nog één jaar kunnen verlengen. De aansprakelijkheidsverzekering (AVG) wordt verlengd per 1 januari 2025 door onze verzekeraar met op de premie de CPI-index. Per 1 januari 2026 moet onze aansprakelijkheidsverzekering aanbesteed worden. Ons wagenpark willen we nog met een jaar verlengen.
Cybercrime en Cyberverzekering
De kans dat cyber gerelateerde incidenten de gemeentelijk organisatie beïnvloeden wordt steeds groter terwijl ook de impact op de organisatie een duidelijker vorm begint aan te nemen. In juli 2024 hierover overleg gevoerd met o.a.de CISO en cyberverzekeraar Hiscox. Het is een lastig vraagstuk voor gemeenten (eisen vanuit verzekeraars, dekking en premie). VNG geeft het volgende advies: https://vng.nl/nieuws/informatieveiligheid-verzekeren-voorkom-liever-problemen. De CISO/IV moet aangeven of men Cyber verder wil onderzoeken. Voor 2025 opnieuw geagendeerd.