Beschikbare weerstandscapaciteit
De weerstandscapaciteit is het totaal aan middelen waarover de gemeente beschikt om niet begrote financiële tegenvallers op te vangen. Net als tegenvallers kan ook de weerstandscapaciteit worden onderverdeeld in incidenteel en structureel. Incidentele weerstandscapaciteit is aanwezig in de vorm van begrotingsposten voor onvoorzien en aanwezige reserves met een weerstandsfunctie. Structurele weerstandscapaciteit betreft de middelen die permanent ingezet kunnen worden om tegenvallers in de exploitatie op te vangen, zonder dat dit ten koste gaat van de uitvoering van bestaande taken. Het gaat dan - naast de mogelijkheid van herschikking binnen bestaande budgetten - om de onbenutte belastingcapaciteit en heffingscapaciteit van de gemeente.
De omvang van de incidentele en de structurele weerstandscapaciteit worden hieronder gepresenteerd
Incidentele weerstandscapaciteit | Beschikbaar per 31.12.2023 | Begroot voor 2025 |
---|---|---|
Post onvoorzien | 500.000 | 200.000 |
Algemene concernreserve | 86.500.000 | 76.800.000 |
Onttrekking in 2023 (berap) | ||
Onttrekking ten gunste van incidentele bestedingsruimte 2024 | -10.000.000 | |
Totaal incidentele weerstandscapaciteit | 77.000.000 | 77.000.000 |
Structurele weerstandscapaciteit | Beschikbaar per 31.12.2023 | Begroot voor 2025 |
---|---|---|
Onbenutte ruimte OZB | p.m. | p.m. |
Onbenutte ruimte leges en heffingen | 582.000 | 854.000 |
Heroverweging bestaand beleid | p.m. | p.m. |
Totaal structurele weerstandscapaciteit | 582.000 | 645.000 |
+p.m. | +p.m. | |
De opbouw van de structurele weerstandscapaciteit is als volgt: | ||
Leges omgevingsvergunningen | 0 | 104.000 |
Leges burgerzaken | 27.000 | 27.000 |
Leges juridische zaken en veiligheid | 280.000 | 283.000 |
Leges ondergrondse leidingen | 0 | 4.000 |
Begraafplaatsrechten | 53.000 | 75.000 |
Havengelden | 123.000 | 210.000 |
Marktgelden | 99.000 | 151.000 |
Onbenutte ruimte OZB
Voor wat betreft de Onroerend Zaak Belasting is het bepalen van de hoogte van de Onroerend Zaak Belastingtarieven een gemeentelijke verantwoordelijkheid. Wel wordt momenteel door het rijk onderzocht of invoering van een maximum stijging mogelijk en wenselijk is.
Onbenutte ruimte leges en heffingen
Voor zover de hoogte van leges en andere heffingen niet gebonden is aan landelijk vastgestelde tarieven, is het beleid zoveel mogelijk gericht op 100% kostendekking. Zowel bedrijfseconomische factoren (vraaguitval), draagvlak (relatieve hoogte tarieven in vergelijking tot andere gemeenten) en beleidsinhoudelijke argumenten geven in de praktijk een begrenzing aan het volledig benutten van de aanwezige onbenutte capaciteit.
Heroverweging bestaand beleid
Door bestaand beleid te heroverwegen zijn er mogelijkheden om de structurele nadelen in de begroting op te vangen.