Paragrafen

Weerstandsvermogen en risico's

Weerstandsvermogen en BBV kengetallen

Gemeenten zijn verplicht in de paragraaf weerstandsvermogen een zestal financiële kengetallen op te nemen voor het laatste rekeningjaar, het lopende begrotingsjaar en het nieuwe begrotingsjaar.
In onderstaande tabel zijn de betreffende kengetallen opgenomen en vervolgens voorzien van een beoordeling. De definities van de betreffende kengetallen vindt u hier.

Financiële kengetallen

2021
Rekening

2022
Rekening

2023
begroting

2023
Rekening

2024
begroting

2025
begroting

2026
begroting

2027
begroting

2028
begroting

1a. Netto schuldquote

47%

27%

32%

23%

33%

23%

27%

28%

27%

1b Netto Schuldquote gecorrigeerd voor verstrekte leningen

44%

25%

30%

21%

31%

21%

26%

27%

26%

2. Solvabiliteitsratio

37%

42%

43%

47%

44%

50%

52%

54%

55%

3. Kengetal grondexploitatie

14%

6%

3%

6%

1%

1%

3%

3%

4%

4. Structurele exploitatieruimte

0%

2%

2%

2%

2%

2%

0%

0%

0%

5. Belastingcapaciteit: woonlasten meerpersoons huishoudens

90%

89%

91%

91%

91%

86%

86%

86%

86%

De houdbaarheid van de gemeentefinanciën kenmerkt zich door de mate van weerbaarheid en flexibiliteit van de begroting. Weerbaarheid betreft de mogelijkheden om op korte termijn financiële klappen te kunnen incasseren zonder direct in de begroting en daarmee in de beleidsambities te hoeven ingrijpen. Flexibiliteit van de begroting geeft de snelheid aan waarmee de lasten kunnen worden verlaagd en de baten kunnen worden verhoogd.

Op basis van de uitkomsten van de kengetallen, de aanwezige weerstandscapaciteit en de spreiding in aan te trekken geldleningen (waarmee wij het risico op rentestijgingen beperken) ziet de financiële positie van Zwolle er goed uit. De weerbaarheid en de flexibiliteit van de begroting kunnen we als voldoende beschouwen.

Netto schuldquote:
De schuldquote is, onder andere als gevolg van de forse bedragen die vanuit het Rijk zijn voorgeschoten en vertragingen in de uitgaven aan investeringen, aanzienlijk gedaald. Waar de netto schuldquote in 2020 nog boven de 50% lag, daalt deze in 2025 tot 23%. Erg laag ten opzichte van de norm van 100%. Wel dient er rekening mee te worden gehouden dat investeringen die nog moeten plaatsvinden, al deels zijn voorgefinancierd door middel van subsidies. Dit zorgt ervoor dat de schuldquote de komende jaren iets zal stijgen.

Solvabiliteitsratio:
De solvabiliteit, de verhouding tussen eigen vermogen en schulden, ligt al sinds 2020 ruim boven de 30%. Deze stijgende lijn zet de komende jaren door. Ook na 2026, het ravijnjaar, zien wij nog een lichte toename van de solvabiliteit. Bij een solvabiliteit van 20% of hoger spreekt men van een gezonde financiële situatie. Vanaf 20255 is de solvabiliteit hoger dan 50%. De investeringen in de komende jaren zullen wel nog van invloed zijn op de ontwikkeling van de solvabiliteit, maar er is ruim voldoende speling.

Kengetal grondexploitaties:
Het kengetal grondexploitaties geeft weer hoe de boekwaarde van de grondexploitaties zich verhoudt tot de totale baten van de gemeenten. Het betreft niet alleen de baten vanuit de grondexploitaties, maar alle baten van de gemeente. Dit kengetal is in de afgelopen jaren gedaald van 14% naar 1%, onder andere door afgenomen boekwaardes van de grondposities, in combinatie met relatief hogere gemeentelijke exploitatiebaten. Het risico bij grondexploitaties is onderdeel van de totaal geïnventariseerde risico's van de gemeente en wordt afgedekt via de algemene reserve.  

Structurele exploitatieruimte:
Een positieve structurele exploitatieruimte geeft aan dat de structurele inkomsten hoger zijn dan de uitgaven. Evenals in 2024 wordt ook in 2025 en de jaren erna uitgegaan van een beperkte structurele exploitatieruimte. Deze bedraagt naar verwachting 2% in het begrotingsjaar 2025 en zal tot ongeveer nihil dalen in de jaren daarna.

Belastingcapaciteit: woonlasten meerpersoons huishoudens:
De belastingcapaciteit geeft weer hoe de lokale lastendruk in de gemeente Zwolle zich verhoudt ten opzichte van het landelijk gemiddelde. Hieruit blijkt dat de lastendruk in Zwolle beneden het landelijk gemiddelde ligt. We zien dat in 2023 en 2024 de relatieve lastendruk iets steeg ten opzichte van eerdere jaren, maar dat deze vanaf 2025 zal dalen en naar verwachting stabiel blijft tot 2028.

Deze pagina is gebouwd op 10/16/2024 15:54:21 met de export van 10/16/2024 15:44:47