Bedrijfsvoeringsreserve algemeen
Aard van de reserve: | Egalisatiereserve exploitatielasten programma Bedrijfsvoering |
---|---|
Doel: | De bedrijfsvoeringsreserve (BVR) dient primair ter egalisatie van de financiële bedrijfsvoeringsresultaten op het begrotingsprogramma Bedrijfsvoering. Daarnaast kan - binnen vastgestelde marges en concernregels - de BVR gebruikt worden voor incidentele bestedingen, die de kwaliteit van de bedrijfsvoering bevorderen. |
Instelling reserve bij raadsbesluit: | Jaarrekening 2015 |
Reserve | Doel | Besluit | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Stand per 1 januari | 3.126.238 | 2.529.707 | 985.176 | 427.645 | 478.114 | ||
Toevoegingen | |||||||
MedewerkersTevredenheidsOnderzoek | 9.1.1 | Begroting '24 | 50.469 | 50.469 | 50.469 | 50.469 | 50.469 |
Storting t.b.v. meer ruimte voor arbeidsmarkt/loonsom | 9.1.4 | Begroting '24 | 1.000.000 | ||||
Verwacht | |||||||
resultaat 2024 (verwacht) | 9.1.4 | Jaarrekening '24 | 651.000 | ||||
Totaal toevoegingen | 1.050.469 | 701.469 | 50.469 | 50.469 | 50.469 | ||
Onttrekkingen - bestedingsrechten | |||||||
Overhead Regio Zwolle | 9.1.4 | Begroting '24 | 297.000 | 196.000 | |||
arbeidsmarkt/loonsom | |||||||
Data-analist | 9.1.4 | Berap 2024-1 | 56.235 | ||||
Projectleider Stadspas | 9.1.4 | Berap 2024-1 | 50.000 | ||||
Capaciteit wonen | 9.1.4 | Berap 2024-1 | 200.000 | ||||
Stedelijke ontwikkeling | 9.1.4 | Berap 2024-1 | 160.000 | ||||
Overig ihkv PPN | |||||||
Koers Sociaal domein | 9.1.4. | PPN 24-2 | 500.000 | ||||
MJOP | 9.1.1 | PPN 24-2 | 250.000 | 108.000 | |||
Interne Huisvesting | 9.1.1 | PPN 24-2 | 200.000 | 200.000 | |||
Identity and Access Management (IAM) | 9.1.3 | PPN 24-2 | 100.000 | ||||
Transitie E-suitte | 9.1.3 | PPN 24-2 | 300.000 | 150.000 | 250.000 | ||
Werkplek / Appl.landschap | 9.1.3 | PPN 24-2 | 200.000 | ||||
Robotisering (RPA) | 9.1.3 | PPN 24-2 | 300.000 | 150.000 | |||
toekomst Geo-platfom | 9.1.3 | PPN 24-2 | 50.000 | ||||
Subtotaal onttrekkingen - bestedingsrechten | 763.235 | 2.096.000 | 608.000 | - | - | ||
Onttrekkingen - bestedingsvoornemens | |||||||
arbeidsmarkt/loonsom | 9.1.4 | Begroting '24 | 533.765 | ||||
MedewerkersTevredenheidsOnderzoek | 150.000 | ||||||
MJOP | 9.1.1 | PPN 24-2 | 350.000 | ||||
Subtotaal onttrekkingen - bestedingsvoornemens | 883.765 | 150.000 | - | - | - | ||
Totaal onttrekkingen | 1.647.000 | 2.246.000 | 608.000 | - | - | ||
Stand per 31 december | 2.529.707 | 985.176 | 427.645 | 478.114 | 528.583 |
Toelichting:
De maximum omvang van de reserve (excl. Medewerkerstevredenheidsonderzoek (MTO/PMO)) bedraagt in 2025 € 3,2 miljoen. Dit wordt jaarlijks bijgesteld met de inflatiecorrectie.
Binnen deze reserve wordt jaarlijks vanuit exploitatie een bedrag (€ 50.469 inclusief index) gereserveerd voor het 3-jaarlijks medewerkersonderzoek (MTO/Vitaliteitscheck). Volgens schema vindt er in 2025 een Medewerkerstevredenheidsonderzoek (MTO/PMO) plaats.
In 2024 is incidenteel € 1 miljoen extra toegekend om knelpunten op de arbeidsmarkt (loonsom) te kunnen opvangen. Daarvan is inmiddels bijna € 466.000 toegekend. Verwachting is dat de resterende € 534.000 dit jaar nog grotendeels wordt toegekend.
Verder is het NT-bedrijfsvoering voornemens scherper te gaan sturen op uitnutting van de Bedrijfsvoeringreserve. Daar waar deze eerder veel meer werd gebruikt als buffer voor onvoorziene uitgaven gedurende het jaar. De verwachting dat dit mogelijk is doordat er meestal sprake is van onderbesteding binnen het totale loonsombudget, waardoor de bedrijfsvoeringreserve weer wordt aangevuld (zie ook verwacht resultaat 2024 - € 651.000).
Vanuit deze reserve worden de volgende zaken gefinancierd/gedekt:
- Onderhoudsreserve (MJOP) Stadhuis en Stadskantoor ; In de PPN-aanvragen is € 150.000 aangevraagd voor het structureel op peil brengen van de MJOP ambtelijke huisvesting. Er is echter nog een inhaalslag (€ 708.000) te maken, waarmee we uiteindelijk op het gewenste peil komen, en de komende jaren niet onder ‘nulpeil’ komen. Daarbij voorzien we het volgende schema: 2024 € 350.000, 2025 € 250.000 en, 2026 € 108.000 Mocht het bedrijfsvoeringresultaat 2024 daar aanleiding toegeven, wordt overwogen de bedragen van 2025 en 2026 naar voren te halen.
- Interne huisvesting : Op dit moment spelen er diverse issues over het veranderen van ons huisvestingsconcept. De behoefte om o.a. meer vergaderruimtes te creëren door ‘inbreiding’, vragen de nodige investeringen. We verwachten daar de komende 2 jaar, jaarlijks, € 200.000 voor nodig te hebben.
- Transitie eSuite, 2025-2027 - Dimpact is een vereniging van, voor en door gemeenten, waarbij de leden eigenaar zijn en de ontwikkelingen aansturen. Gezamenlijk wordt gezorgd voor goede gemeentelijke dienstverlening door het ontwikkelen en verbeteren van softwareoplossingen. Dimpact stimuleert en faciliteert innovaties bij gemeenten en deelt kennis en inspiratie tijdens evenementen. Een belangrijke aankomende verandering betreft de transitie van het ICT-systeem voor het zaaksysteem, de eSuite. Dit zaaksysteem wordt door alle afdelingen gebruikt en is cruciaal voor onze (digitale) dienstverlening aan onze inwoners. De transitie wordt uitgevoerd door Dimpact, een essentiële partner vanwege de doorontwikkeling van het systeem op basis van de Common Ground-gedachte, wat onze continuïteit in dienstverlening waarborgt. In 2021 was reeds een incidenteel budget aangevraagd, maar dit is niet toereikend. Na herberekening is een minimale kostenvariant in beeld gebracht voor deze transitie, wat betekent dat er de komende jaren € 700.000 (2025 € 300.000, 2026 € 150.000 en 2027 € 250.000) extra nodig is om deze onontkoombare ontwikkeling mogelijk te maken en volgens planning deze transitie in 2027 af te ronden.
- Modernisering Werkplek/applicatielandschap € 200.000: het moderniseren van de Werkplek -en applicatielandschap vraagt externe inzet/expertise. Dit moderniseren betreft o.a. het buiten VM-ware gebruik maken van de werkplek; dit vraagt aanpassing van de nodige applicaties.
- Robotisering (RPA) 2025-2027 – de noodzaak voor het in stand houden van RPA - Het is uit te leggen om de volgende fase van RPA voor de eerste jaren te dekken uit de bedrijfsvoeringreserve (€ 300.000 in 2025 en € 150.000 in 2026) en op termijn te financieren vanuit voordelen die in de business ontstaan. Hierover worden afspraken gemaakt met de betreffende afdelingen.
- Identity and Access Management (IAM) € 100.000: Het verder tot uitvoer brengen van het IAM-proces/project (in -en doorstroomproces) wordt al een aantal jaren gefinancierd vanuit het organisatie -en ontwikkelbudget HR. In 2025 is extra inzet, naast de inzet van HR, noodzakelijk van de afdeling IV en ONS.
- Toekomst geoplatform € 50.000: Voor het naar de cloud (SAAS) brengen van de GEO-applicatie, is een incidentele investering (extern advies) nodig voor het begeleiden van dit proces. Dit verSAASen maakt de gemeente minder afhankelijk van externe leveranciers.
- Koers Sociaal domein € 500.000: In de PPN is besloten dat er incidentele financiering vanuit de Bedrijfsvoeringreserve komt om extra stappen in de doorontwikkeling van de koers Sociaal domein te zetten.
Nog niet toegewezen middelen:
Deze zijn, naar verwachting, minimaal, en worden gebruikt ter egalisatie van eventuele tekorten op het Bedrijfsvoeringresultaat.