Domeinen

Fysiek domein

Doel 5.1.2 Veranderende economie

We stimuleren de transitie naar een circulaire en duurzame economie

Beschrijving

De transitie van een lineaire economie (mensen kopen een product, gebruiken het en gooien het uiteindelijk weg) naar een circulaire economie (mensen gebruiken een product zo lang mogelijk via delen, huur, hergebruik, herstel, recycling) is onvermijdelijk.
Elke transitie kent een aantal fases. Vanuit het programma Circulaire Economie hebben we in Zwolle onder de vlag van ‘1000 bloemen bloeien’ afgelopen jaren ingezet op diverse experimenten en pilots en zo ook bewustwording gekweekt.
Nu we een nieuwe fase ingaan van de transitie waarbij circulair steeds meer ‘het nieuwe normaal’ wordt willen we vanaf  2025 de opgedane kennis en de benodigde inzet borgen in het reguliere beleid.
Met de Visie Zwolle Circulair, die in maart 2024 is vastgesteld  laten we zien waar we staan in de transitie en hoe we die in de komende jaren gaan versnellen. Daarbij richten we ons op vier terreinen, te weten: bouw, economie, afval en grondstoffen, bedrijfsvoering. Op hoofdlijnen beschrijven we wat er moet gebeuren en per terrein zal een uitvoeringsplan komen met onderling integrale afstemming waar nodig. Zo groeien we van ‘circulair waar het kan’ (nu), via ‘versnelling en focus’(vervolgfase), naar 'circulair tenzij’ (voorbereiding op 2030) en ‘100 procent circulair’ (einddoel).

Kaderstellende nota('s)

Beleidsdocument

Vastgesteld

Circulaire Toekomstvisie 2024

2024

Met de Visie Zwolle Circulair laten we zien waar we staan in de transitie naar een circulaire economie en hoe we die in de komende
jaren gaan versnellen. Ten opzichte van eerdere plannen voor een circulair Zwolle brengen we focus aan: we gaan ons richten op vier terreinen. We beschrijven in grote lijnen wat er op die vier terreinen moet gebeuren.

Portefeuillehouder(s)

Paul Guldemond

Activiteiten

Nieuwe activiteiten

Uitvoeren Visie Zwolle Criculair

  • De visie ‘Zwolle Circulair’ koerst op een circulaire economie (CE), conform Rijksdoelstellingen. Hierbij leggen we de focus op vier terreinen waarvoor we een uitvoeringsagenda gaan stellen, zodat circulariteit ook in de organisatie wordt geborgd:  
    • Economie
    • Circulair Bouwen,  
    • Afval en grondstoffen en  
    • Bedrijfsvoering

Het programma Circulaire Economie is de afgelopen periode  grotendeels gefinancierd met incidentele middelen. Dit was ook passend bij de inzet op experimenten en voorbeeldprojecten. Nu we een nieuwe fase ingaan van de transitie naar een duurzame economie, willen we ook de financiering meer structureel vormgeven om de benodigde inzet en de transitie in het benodigde tempo te bewerkstelligen

  • We gaan vier uitvoeringsprogramma’s op de eerder genoemde thema's verder uitschrijven. Het programma Circulaire Economie bouwen we in 2024 af en de uitvoeringsagenda’s stellen we in samenspraak met de lijnorganisatie op.

Lopende activiteiten

Niet van toepassing

Activiteiten waar we mee stoppen

Niet van toepassing

Overzicht baten en lasten

In het overzicht baten en lasten is het budget per doel weergegeven.

Overzicht baten en lasten

Lasten

Baten

Saldo

Toevoeging aan reserves

Onttrekking aan reserves

Geraamd resultaat

Doel 5.1.2 Transitie naar duurzame economie

196.761

0

196.761

0

0

196.761

Overzicht kredieten

Het overzicht kredieten geeft een totaalbeeld van de lopende (reeds vastgestelde) projectkredieten en de als onderdeel van de Begroting 2025 voorgestelde kredieten.

Overzicht kredieten

Omvang krediet

Gerealiseerd tot en met 2023

Resterend krediet

Raming 2024

Raming 2025

Raming 2026 en verder

Circulaire economie

2.555.283

1.904.201

651.082

651.082

Totaal 5.1.2 Veranderende economie

2.555.283

1.904.201

651.082

651.082

0

0

In bovenstaand overzicht baten en lasten en overzicht kredieten zijn de mutaties vanuit de bestedingsvoorstellen verwerkt. Een tabel met de structurele bestedingsvoorstellen en incidentele bestedingsvoorstellen zijn in het hoofdstuk Algemeen opgenomen. Dit geldt ook voor de toelichting op de structurele bestedingsvoorstellen en de incidentele bestedingsvoorstellen .

Deze pagina is gebouwd op 10/16/2024 15:54:21 met de export van 10/16/2024 15:44:47