Domeinen

Fysiek domein

Doel 6.3.1 Toekomstbestendige en duurzame mobiliteit

We zorgen voor een toekomstbestendige verkeersinfrastructuur met prioriteit voor schoon vervoer.

Beschrijving

Zwolle is een gastvrije en goed bereikbare stad, waarbij iedereen de keuze heeft in verschillende vervoersmogelijkheden. Vanuit haar centrale ligging in het land en de regio is Zwolle een belangrijk knooppunt voor fiets-, spoor- en wegverkeer. Dagelijks reist een groot aantal mensen van, door of naar Zwolle om te werken, studeren of recreëren. De stad wil vanuit het zogenaamde STOMP-principe de leefbaarheid behouden door autoverkeer te verminderen en lopen, fietsen en openbaar vervoer te stimuleren. We investeren in duurzame mobiliteit door het realiseren van een dekkend netwerk van laadpalen en de invoering van een zero-emissiezone voor logistiek vervoer in de binnenstad. We realiseren zowel binnen de stad als aan de randen van de stad mobiliteitshubs met aanbod van deelvoertuigen en openbaar vervoer. Door het parkeren van auto's in mobiliteitshubs dragen we bij aan het verminderen van autoritten binnen de stad en de aanwezigheid van geparkeerde auto's op straat. Zwolle investeert in innovatieve verkeersoplossingen door beschikbare (openbare) databronnen te gebruiken en zelf ook haar openbare data en kennis te delen. De stad wil slimme doorstromingsmaatregelen gebruiken om de nog altijd toenemende verkeersdruk op de bestaande hoofdwegen te kunnen verwerken. Tot slot dragen wij vanuit mobiliteit bij aan het bereiken van de doelen op het gebied van stedelijke ontwikkeling, klimaatadaptatie en energietransitie.

Kaderstellende nota('s)

Beleidsdocument

Vastgesteld

Mobiliteitsvisie 'Mobiliteit brengt Zwolle verder'

2019

In de mobiliteitsvisie zetten we in op drie pijlers: een gastvrije en bereikbare stad, een veilige en toegankelijke stad en een innovatieve en vitale wereldfietsstad. Met deze pijlers willen we de kracht van Zwolle behouden en de groei van de stad mogelijk maken.

Parkeerstrategie Zwolle 2040

2023

De parkeerstrategie biedt uitgangspunten hoe we omgaan met de ruimte die nodig is voor stilstaande voertuigen, zowel voor parkeren in de openbare ruimte als in collectieve parkeervoorzieningen en binnen gebiedsontwikkelingen en in de bestaande stad.

Actieplan Zwolle Wereldfietsstad 2030

2024

In het actieplan Zwolle Wereldfietsstad staan concrete uitvoeringsmaatregelen om fietsen aantrekkelijker, veiliger en comfortabeler te maken en daarmee met fietsgebruik te verhogen.

Strategie Deelmobiliteit

2024

In de strategie deelmobiliteit is de eerst stap in het vormgeven van beleid voor deelmobiliteit waarin met uitgangspunten wordt ingezet op een betrouwbaar, divers en toegankelijk aanbod van deelmobiliteit zodat er meer keuzes zijn in vervoeropties en om het autobezit en -gebruik te verminderen.

Actieplan Stadslogistiek

2018

Het actieplan Stadslogistiek heeft tot doel de bereikbaarheid, veiligheid, luchtkwaliteit en de algehele beleving van de (binnen)stad te verbeteren en daarmee een bijdrage te leveren  aan de doelstellingen uit het Klimaatakkoord.

Portefeuillehouder(s)

Gerdien Rots

Activiteiten

Nieuwe activiteiten

  • We gaan beleid voor voetgangers opstellen.
  • We gaan een (H)OV-visie voor Zwolle opstellen, waarin ook publieke mobiliteit een plek krijgt.
  • We gaan de Nota mobiliteitsnormen verder uitwerken bij (gebieds)ontwikkelingen.
  • We gaan de voorstellen uit de Nota Parkeren uitvoeren.

Lopende activiteiten

  • We voeren de maatregelen uit het Actieplan Zwolle Wereldfietsstad uit.
  • We werken de aanpak stedelijke strategie voor mobiliteitshubs uit.
  • We voeren digitale en fysieke (micro)hubs in voor deeltweewielers om een betrouwbaar aanbod op loopafstand te creëren en om overlast in de openbare ruimte tegen te gaan.
  • We voeren maatregelen uit om deelmobiliteit te stimuleren en reguleren
  • We voeren een zero-emissie zone voor stadslogistiek in het Stadshart in met aandacht voor overgangsregelingen, vrijstellingen en ontheffingen.
  • We gaan digitaliseren van mobiliteitsdata doorontwikkelen en zetten in op monitoring, verkeersmanagement en innovatie.
  • We faciliteren buurt- en wijkinitiatieven op het gebied van mobiliteit, zoals bijvoorbeeld al in Assendorp gebeurt met parkeren op afstand.
  • We waarborgen de toegankelijkheid zodat iedereen in de openbare ruimte op een zelfstandige, gelijkwaardig en zo onafhankelijk mogelijk manier kan reizen en bewegen.
  • We leggen een juridische basis onder de te nemen verkeersmaatregelen: voorbereiden, publiceren en uitvoeren van verkeersbesluiten inclusief de bezwaren procedures (wettelijke taken).
  • We versterken de communicatie en participatie ten behoeve van de mobiliteitsstrategie/-transitie.
  • We zetten in op lobby en netwerken, inclusief gericht deelnemen aan (Europese, landelijke, regionale en lokale) samenwerkingsverbanden, waaronder F10, MegaBITS, Citydeals en DMI.

Activiteiten waar we mee stoppen

  • We heroverwegen fysieke projecten die onvoldoende bijdragen aan de kwaliteit van de stad
  • We stoppen met de verdere ontwikkeling van de I-Centrale
  • We stoppen met ‘van 50 naar 30 km/ uur’ als eigenstandig programma.

Overzicht baten en lasten

In het overzicht baten en lasten is het budget per doel weergegeven.

Overzicht baten en lasten

Lasten

Baten

Saldo

Toevoeging aan reserves

Onttrekking aan reserves

Geraamd resultaat

Doel 6.3.1 Toekomstbestendige verkeersinfrastructuur

3.911.817

353.582

3.558.235

2.854.919

1.006.490

5.406.664

Overzicht kredieten

Het overzicht kredieten geeft een totaalbeeld van de lopende (reeds vastgestelde) projectkredieten en de als onderdeel van de Begroting 2025 voorgestelde kredieten.

Overzicht kredieten

Omvang krediet

Gerealiseerd tot en met 2023

Resterend krediet

Raming 2024

Raming 2025

Raming 2026 en verder

VCN-N340

677.702

702.625

-24.923

-24.923

Voorsterpoort

3.075.000

688.822

2.386.178

472.178

200.000

1.714.000

Bushaltes nieuwe concessie

875.000

550.928

324.072

324.072

Versnelling plaatsen laadpalen

200.000

139.993

60.007

60.007

Spoorzone

108.851.107

74.121.511

34.729.596

25.329.596

9.050.000

350.000

Eli Heimanslaan

650.000

199.428

450.572

450.572

Bicycle ITS

1.010.000

969.172

40.828

40.828

Zwolle Wereldfietsstad

700.000

232.787

467.213

467.213

I-Centrale

250.000

23.916

226.084

226.084

Bisschop Willebrandlaan

400.000

24.926

375.074

375.074

Rhijnvis Feithlaan

400.000

14.294

385.706

385.706

MegaBITS

293.750

40.001

253.749

166.999

86.750

Zwartewaterallee

2.339.843

0

2.339.843

2.339.843

Openbare ruimte Voorsterpoort-Oost

1.955.234

0

1.955.234

1.955.234

Fietspad Nieuwleusenerdijk

1.000.000

856.076

143.924

143.924

Uitwerking Kroesenallee

350.000

173.848

176.153

176.153

Herinrichting Industrieweg

1.330.000

32.225

1.297.775

1.297.775

Van 50 naar30: Hogenkampsweg

300.000

0

300.000

300.000

Rotonde Hanekamp - Wipstrikkerallee

300.000

49.849

250.151

250.151

Stadshart Zero-emissie stadslogistiek

1.205.653

172.241

1.033.412

622.134

411.278

Holtenbroek-Zwartewaterallee-Aansluiting Zwartewaterkwartier/Middelweg

550.000

25.067

524.933

524.933

Holtenbroek-Zwartewaterallee-Kruispunt Middelweg-Bachlaan

1.190.915

79.916

1.110.999

35.999

1.075.000

Holtenbroek-Zwartewaterallee-Kruispunt Monteverdilaan-Zwartewaterallee

630.420

30.049

600.371

25.371

575.000

Holtenbroek-Zwartewaterallee-Herinrichting openbare ruimte Zwartewaterallee

4.580.123

58.130

4.521.993

4.521.993

Holtenbroek-Zwartewaterallee-Klimaatadaptieve maatregelen

2.105.448

94.575

2.010.873

1.000.258

1.010.615

Woningbouwimpuls - Oosterenk-Herinrichting Openbare ruimte Dr. Spanjaardweg

3.479.830

0

3.479.830

3.479.830

Woningbouwimpuls - Oosterenk-Herinrichting Dr. Thienenweg

2.723.617

0

2.723.617

2.723.617

Woningbouwimpuls - Oosterenk-Herinrichting Dr. van Heesweg

702.113

0

702.113

702.113

Woningbouwimpuls - Oosterenk-Uitbreiding wandelnetwerk-Oost

807.381

556

806.825

201.290

201.845

403.690

Woningbouwimpuls - Oosterenk-Zuid Aansluiting fietsnetwerk

588.891

0

588.891

588.891

Woningbouwimpuls - Oosterenk-Noord Aansluiting fietsnetwerk

492.456

0

492.456

492.456

Woningbouwimpuls - Oosterenk-Verwerving grond

732.022

0

732.022

732.022

Holtenbroek-Zwartewaterallee-Herinrichting kruispunt Mozartlaan/Zwartewaterallee

544.927

0

544.927

544.927

Kruising Scholtensteeg-Zwolseweg

207.000

0

207.000

207.000

Oud Frankhuis-Hasselterdijk

321.000

0

321.000

321.000

H.I.S. (hoofdinfra S.H.)

85.726.298

85.433.204

293.094

293.094

Totaal 6.3.1 Toekomstbestendige verkeersinfrastructuur

231.545.730

164.714.139

66.831.591

35.505.851

10.960.488

20.365.253

In bovenstaand overzicht baten en lasten en overzicht kredieten zijn de mutaties vanuit de bestedingsvoorstellen verwerkt. Een tabel met de structurele bestedingsvoorstellen en incidentele bestedingsvoorstellen zijn in het hoofdstuk Algemeen opgenomen. Dit geldt ook voor de toelichting op de structurele bestedingsvoorstellen en de incidentele bestedingsvoorstellen .

Deze pagina is gebouwd op 11/18/2024 13:24:11 met de export van 11/18/2024 13:13:46