Doel 7.2.4 Verkeersveiligheid
We bevorderen de verkeersveiligheid |
---|
Beschrijving
Zwolle wil dat iedereen veilig deelneemt aan het verkeer. Het aantal verkeersslachtoffers stijgt, vooral onder fietsers en voetgangers. Dit komt onder andere door het toenemende aantal verkeersdeelnemers, de opkomst van elektrische fietsen en meer senioren in het verkeer. Zwolle streeft naar nul verkeersslachtoffers, ondanks deze ontwikkelingen. Samen met inwoners en partners werken we aan het verminderen van risico’s. Dit doen we door naar de ongevalsgegevens te kijken en data-gedreven te werken, maar ook steeds vaker vanuit een aanpak die kijkt naar de mogelijke risico's. We gaan de verkeersveiligheid verbeteren door verschillende projecten en maatregelen uit te voeren. We geven prioriteit aan het verhogen van verkeersveiligheid rondom scholen door kleine infrastructurele aanpassingen. Daarnaast gaan we risicowegen en grijze wegen herinrichten naar prettige 30 km/uur straten. Daarnaast faciliteren we jaarlijks verschillende gedragscampagnes en opleidingen voor verschillende risicogroepen en leeftijdscategorieën. Tot slot onderzoeken we of we concrete afspraken kunnen maken met politie om meer te handhaven bij verkeersonveilig gedrag. |
---|
Kaderstellende nota('s)
Beleidsdocument | Vastgesteld |
---|---|
Verstedelijkingsstrategie Regio Zwolle ‘Warme Harten in een Klimaatadaptieve Delta’ | 2023 |
In de verstedelijkingsstrategie is uitgewerkt hoe we als regio de groeiopgave van wonen en werken gaan organiseren en gelijktijdig klimaatadaptatie, leefkwaliteit en bereikbaarheid daarin meenemen. Voor de bereikbaarheidsopgave is een aanvullend MIRT-onderzoek bereikbaarheid Zwolle uitgevoerd. | |
2021 | |
In de omgevingsvisie is de koers en ontwikkeling van de fysieke leefomgeving in Zwolle in de periode tot 2030 beschreven | |
2019 | |
In de mobiliteitsvisie zetten we in op drie pijlers: een gastvrije en bereikbare stad, een veilige en toegankelijke stad en een innovatieve en vitale wereldfietsstad. Met deze pijlers willen we de kracht van Zwolle behouden en de groei van de stad mogelijk maken. | |
2024 | |
De verkeersveiligheidsstrategie zet een pad uit om het aantal verkeersslachtoffers terug te dringen met als doel om de dalende trend van eerdere jaren te kunnen voortzetten. |
Portefeuillehouder(s)
Peter Snijders
Gerdien Rots
Activiteiten
Nieuwe activiteiten
Niet van toepassing |
---|
Lopende activiteiten
|
---|
Activiteiten waar we mee stoppen
Niet van toepassing |
---|
Overzicht baten en lasten
In het overzicht baten en lasten is het budget per doel weergegeven.
Overzicht baten en lasten | Lasten | Baten | Saldo | Toevoeging aan reserves | Onttrekking aan reserves | Geraamd resultaat |
---|---|---|---|---|---|---|
Doel 7.2.4 Verkeersveiligheid | 890.668 | 327.653 | 563.015 | 0 | 41.594 | 521.421 |
In bovenstaand overzicht baten en lasten zijn de mutaties vanuit de bestedingsvoorstellen verwerkt. Een tabel met de structurele bestedingsvoorstellen en incidentele bestedingsvoorstellen zijn in het hoofdstuk Algemeen opgenomen. Dit geldt ook voor de toelichting op de structurele bestedingsvoorstellen en de incidentele bestedingsvoorstellen .