Doel 6.2.1 Een passend woningaanbod
We sturen op een woningaanbod dat aansluit bij de vraag |
---|
Beschrijving
Wonen is een van de belangrijkste basisbehoeften. Zwolle is een mooie woonstad en dat willen we graag verder versterken. In de Woonvisie van 2017, die nog steeds van kracht is, zijn 4 ambities geformuleerd. Zwolle is een:
Deze vier ambities zijn leidraad in het ontwikkelperspectief van Zwolle de komende jaren. Belangrijkste doel is dat we een (t)huis bieden voor iedereen, een fijne plek om te wonen en te leven; betaalbaar, veilig en gezond. En we willen de stad verder versterken als stedelijk hart van deze regio en Noord Oost Nederland. Zwolle kent als bereikbare woonstad een aantrekkingskracht, zowel van binnen als buiten de Regio. We zien dat terug in de migratiecijfers en de verwachte groeiprognoses voor Zwolle. De aantrekkelijkheid van Zwolle gaat hand in hand met een aantrekkelijk werk en leefmilieu. Behoud van een sterke economische positie, culturele positie, vernieuwd mobiliteitssysteem en verrijking van de groene en blauwe structuren zijn voorwaardelijk in de aantrekkelijkheid van onze woonstad. In de verstedelijkingsstrategie Regio Zwolle is het ontwikkelperspectief van de regio ten aanzien van wonen samen met andere opgaves als mobiliteit, economie en klimaat uitgewerkt. Regio Zwolle heeft de ambitie om tot 2040 tot 50.000 woningen toe te voegen aan de regio, in specifieke (hoog)stedelijke woon- en leefmilieus. In de verstedelijkingsstrategie is opgenomen dat er daarvan 15.000 tot 25.000 woningen terechtkomen in Zwolle, waarvan we ons in de periode tot 2030 richten op een toename met 10.000 woningen. Als uitwerking van de verstedelijkingsstrategie ten aanzien van wonen is het Toekomstbeeld wonen Regio Zwolle opgesteld. Sterke groeistad Vernieuwende woonstad Solidaire leefstad Daarnaast is er de afgelopen jaren een enorme toename van de instroom van vluchtelingen in onze stad en regio. De huisvesting van statushouders legt een flinke claim op de vrijkomende sociale huurwoningen, evenals de vraag van andere bijzondere doelgroepen. In samen werking met de corporaties werken we aan meer aanbod en alternatieven. Duurzame deltastad |
---|
Kaderstellende nota('s)
Beleidsdocument | Vastgesteld |
---|---|
2017 | |
In de Zwolse woonvisie staat hoe de gemeente, samen met partners, wil sturen op de gezamenlijke ambities voor wonen in Zwolle. | |
2019 | |
De ontwikkelstrategie laat zien hoe de gemeente de ambities uit de Zwolse woonvisie 2017-2027 wo; realiseren met een scope van 5 jaar. De strategie gaat uit van samenwerking met partners, is adaptief en gebiedsgericht. | |
2023 | |
Het ZAW is erop gericht door middel van 5 in te zetten strategieën de woningbouwproductie op gang te houden. | |
2021 | |
In de Betaalbaarheidsagenda staat een overzicht met alle maatregelen die we al in gang gezet hebben de afgelopen jaren vanaf het instellen van de Ontwikkelstrategie Wonen. Daarnaast worden een aantal nieuwe maatregelen binnen de bestaande | |
2024 | |
Met deze afspraken zetten partijen alles op alles om de forse volkshuisvestingsopgave te realiseren. Dat lukt alleen door de pijlen gelijk te richten en door dingen anders te doen. Dit betekent keuzes maken in wat meer en minder belangrijk is, prioriteit geven aan het realiseren van nieuwbouw en het beter benutten van de bestaande voorraad. Kortom focus op uitvoeringskracht. |
Portefeuillehouder(s)
Dorrit de Jong
Activiteiten
Nieuwe activiteiten
|
---|
Lopende activiteiten
|
---|
Activiteiten waar we mee stoppen
|
---|
Overzicht baten en lasten
In het overzicht baten en lasten is het budget per doel weergegeven.
Overzicht baten en lasten | Lasten | Baten | Saldo | Toevoeging aan reserves | Onttrekking aan reserves | Geraamd resultaat |
---|---|---|---|---|---|---|
Doel 6.2.1 Een passend woningaanbod | 1.471.296 | 0 | 1.471.296 | 358.016 | 0 | 1.829.312 |
Overzicht kredieten
Het overzicht kredieten geeft een totaalbeeld van de lopende (reeds vastgestelde) projectkredieten en de als onderdeel van de Begroting 2025 voorgestelde kredieten.
Overzicht kredieten | Omvang krediet | Gerealiseerd tot en met 2023 | Resterend krediet | Raming 2024 | Raming 2025 | Raming 2026 en verder |
---|---|---|---|---|---|---|
Investeringsagenda wonen | 1.675.174 | 506.158 | 1.169.016 | 826.952 | 108.016 | 234.048 |
Wijthmen, anterieure overeenkomst | 777.793 | 499.071 | 278.722 | 278.722 | ||
Westenholte Stins | 494.555 | 343.084 | 151.471 | 151.471 | ||
Voorbereidingskrediet Stilohal | 1.145.000 | 561.769 | 583.231 | 583.231 | ||
Voorbereidingskrediet Hanzebad | 2.075.000 | 789.583 | 1.285.417 | 1.285.417 | ||
Voorbereidingskrediet aanvraag Volkshuisvestingsfonds | 150.000 | 25.000 | 125.000 | 125.000 | ||
Flex wonen | 168.480 | 143.672 | 24.808 | 24.808 | ||
Voorbereidingskrediet Noordekwartier | 1.716.000 | 643.204 | 1.072.796 | 1.072.796 | ||
Versnelling ontwikkeling Breecamp-West | 456.992 | 123.637 | 333.355 | 333.355 | ||
Scholtenserf | 75.000 | 0 | 75.000 | 75.000 | ||
Blijven bouwen Zwols actie | 908.460 | 28.140 | 880.320 | 630.320 | 250.000 | |
Woonimpuls | 150.000 | 147.953 | 2.047 | 2.047 | ||
Gemeentelijke grondexploitaties Wonen: | ||||||
* Stadshagen I + II | 462.750.992 | 452.921.541 | 9.829.451 | 6.675.424 | 1.789.602 | 1.364.425 |
* Breezicht Zuid | 37.912.090 | 27.265.841 | 10.646.249 | 2.353.200 | 3.659.202 | 4.633.847 |
* Breecamp Noord | 17.812.524 | 16.859.428 | 953.096 | 576.526 | 259.666 | 116.904 |
* Stadshagen 1, Fase 1 | 426.222 | 168.891 | 257.331 | 257.331 | ||
* Stadshagen de Tippe | 70.606.352 | 32.030.535 | 38.575.817 | 8.548.054 | 14.829.728 | 15.198.035 |
* Stadshagen Breezicht Noord | 38.047.204 | 18.453.693 | 19.593.511 | 4.309.207 | 6.968.014 | 8.316.290 |
* Oude Mars | 30.809.827 | 25.489.448 | 5.320.379 | 1.884.398 | 1.274.867 | 2.161.114 |
* Nieuwe Veemarkt | 32.168.046 | 2.877.218 | 29.290.828 | 3.424.920 | 5.995.939 | 19.869.969 |
* Bos & Buitenplaats | 1.553.086 | 1.366.706 | 186.380 | 164.346 | 22.034 | |
Totaal 6.2.1 Een passend woningaanbod | 701.878.797 | 581.244.572 | 120.634.225 | 33.582.525 | 35.157.068 | 51.894.632 |
In bovenstaand overzicht baten en lasten en overzicht kredieten zijn de mutaties vanuit de bestedingsvoorstellen verwerkt. Een tabel met de structurele bestedingsvoorstellen en incidentele bestedingsvoorstellen zijn in het hoofdstuk Algemeen opgenomen. Dit geldt ook voor de toelichting op de structurele bestedingsvoorstellen en de incidentele bestedingsvoorstellen .