Domeinen

Fysiek domein

Doel 7.2.1 Sociale veiligheid

We versterken de sociale veiligheid door het voorkomen en tegengaan van criminaliteit, overlast en gevoelens die daarmee samenhangen

Beschrijving

Je veilig voelen en veilig zijn is belangrijk, zeker in deze onzekere tijd met grote maatschappelijke vraagstukken waardoor onder andere bestaanszekerheid en gelijke kansen onder druk komen te staan. We hebben als gemeente een brede verantwoordelijkheid om de stad veilig te houden en zetten ons hier dagelijks voor in. Een veilig Zwolle maken we samen met onze inwoners, ondernemers en professionals, zoals toezicht en handhaving, het sociale wijkteam en de politie. We kijken op welke manieren we overlast of crimineel gedrag kunnen voorkomen en welke effectieve vormen van repressie hier aan bijdragen. Preventie is een belangrijk onderdeel in het voorkomen van veiligheidsvraagstukken. We werken, naast het reguliere werk aan een veilig Zwolle, aan vijf geprioriteerde ontwikkelopgaven:

  • Zorg en veiligheid;
  • Digitale veiligheid;
  • Drugs;
  • Jeugd en veiligheid;
  • Polarisatie en extremisme.

Het verbeteren van de veiligheid in de stad is een voortdurend proces. We blijven inspelen op veranderingen, zoeken naar samenwerking met andere beleidsterreinen en versnellen waar nodig.

Kaderstellende nota('s)

Beleidsdocument

Vastgesteld

Strategische Veiligheidsagenda 2023-2026

2023

Deze agenda richt zich op sociale veiligheidsvraagstukken. Hoewel Zwolle gekenmerkt kan worden als overwegend veilige stad, is er – op basis van een brede en integrale veiligheidsanalyse – in toenemende mate sprake van ontwikkelingen die de openbare orde en veiligheid raken. Deze ontwikkelingen vormen de basis voor de Strategische Veiligheidsagenda.

Portefeuillehouder(s)

Peter Snijders

Activiteiten

Nieuwe activiteiten

Niet van toepassing

Lopende activiteiten

Veilig Zwolle
Elke dag werken we aan een veilige stad. Naast de inzet op de geprioriteerde thema’s in de Strategische Veiligheidsagenda 2023-2026 hebben we ook een pallet aan regulier werk. Onze inzet is erop gericht om de sociale veiligheid te versterken door het voorkomen en tegengaan van criminaliteit, grote verstoringen van de openbare orde, overlast en gevoelens die daarmee samenhangen. Dit doen we onder meer door:

  • de openbare orde te handhaven of te herstellen door specifieke maatregelen te nemen of (bestuurlijke) bevoegdheden in te zetten;
  • samen met onze partners een gerichte aanpak te organiseren voor overlastgevenden en criminelen, onder andere in het lokaal coördinatiepunt;
  • het continueren van het duiden van signalen van ondermijnende criminaliteit, het integraal werken aan casuïstiek en het versterken van onze informatiepositie. Onze inwoners en ondernemers, partners en interne collega’s kunnen signalen melden bij het meldpunt.
  • de veiligheid en leefbaarheid te bevorderen bij specifieke locaties, zoals maatschappelijk opvang en coffeeshops, door samen te werken aan veiligheid rond kwetsbare locaties;
  • veilig uitgaan, winkelen en ondernemen te bevorderen door samen te werken binnen de structuur van het Keurmerk Veilig Ondernemen;
  • te adviseren over het veilig laten verlopen van evenementen en betogingen;
  • samen te werken met PEC-Zwolle, het Openbaar Ministerie, Travers Welzijn en de politie om voetbal een feest te laten zijn, en om anderzijds crimineel gedrag, overlast en onveiligheid rondom het betaalde voetbal aan te pakken;
  • te werken aan de weerbaarheid van inwoners en ondernemers door bewustwording te vergroten. Dit doen we met campagnes, zodat mensen zelfredzamer worden en signalen van ondermijnende criminaliteit herkennen.
  • te werken aan de weerbaarheid van de eigen organisatie door in te zetten op actueel (integriteits)beleid, zoals Bibob-beleid, en deze toe te passen.
  • te werken aan onze informatiepositie en door datagedreven te werken;
  • de randvoorwaarden, zoals privacy en gegevensdeling, te creëren en te borgen.

Zorg en veiligheid

  • We werken aan samenhang en overzicht op het snijvlak van zorg en veiligheid. Dit doen we door te werken aan een lokale agenda Zorg en Veiligheid, die aansluit bij de landelijke en regionale agenda.
  • We vertegenwoordigen de gemeente in verschillende overlegtafels van het Zorg- en Veiligheidshuis IJsselland, zoals radicalisering, GGZ Veiligheid, mensenhandel, veelplegers en risicojongeren. Op casusniveau denken we mee in de MDO’s en zetten we indien nodig bestuursrechtelijke instrumenten in.
  • We versterken de aanpak van multiproblematiek en zorgen ervoor dat de zorg aansluit bij de behoeften van inwoners, met aandacht voor zowel betrokkenen als de omgeving. Zie ook programma 1 (doel 1.2.3) in de begroting.   

Digitale Veiligheid

  • We blijven investeren in onze eigen digitale basis door tijdig de juiste beveiligingsmaatregelen te nemen, het strategische informatiebeveiligingsbeleid en bijbehorende jaarplan, en in het bijzonder de uitvoeringsagenda digitale veiligheid, uit te voeren. Zie hiervoor ook programma 9.
  • We continueren onze inzet op bewustwordingsprojecten om onze inwoners, ondernemers en eigen organisatie weerbaar(der) te maken tegen de steeds professionaliserende vormen van cybercriminaliteit. We trainen en oefenen cyberincidenten in samenwerking met de Veiligheidsregio.

Drugs

  • We blijven samenwerken in verschillende verbanden om druggerelateerde criminaliteit aan te pakken.
  • We richten ons niet alleen op het criminele speelveld, maar ook op preventie van drugsgebruik. We hebben inzicht gecreëerd in de meest kwetsbare branches, we kunnen daarom gericht bepalen welke interventies nodig zijn en handelen erna.
  • We zetten in op het voorkomen en doorbreken van criminele carrières, waarbij we extra aandacht blijven houden voor onze jeugd. We stellen duidelijke grenzen, grijpen in waar nodig en bieden perspectief door passende interventies.

Jeugd en Veiligheid

  • We dragen bij aan meer samenhang en integraliteit binnen de gemeentebrede opgave jeugd. We werken aan een aanpak die aansluit bij de problematiek en de behoefte van onze jongeren. Het plan van aanpak Preventie met Gezag en de beschikbare impulsgelden van het ministerie van Justitie en Veiligheid zorgen ervoor dat we de komende jaren kunnen versnellen op drie sporen; 1) Contextgerichte aanpak van 2% jongeren, 2) preventie & interventie en 3) Veilig in en om school (VIOS).
  • We continueren daarnaast het procesplan voorkomen jonge aanwas aan de georganiseerde criminaliteit. We sluiten aan bij wat de problematiek van ons vraagt en we vergroten de awareness onder een brede groep professionals.

Polarisatie en extremisme

  • ·De fenomeenanalyse (2024) is de basis voor het te ontwikkelen handelingskader. We kijken wat we regionaal kunnen organiseren en waar we lokaal moeten versterken. We zetten in op bewustwording op de verschillende fenomenen (zoals bijvoorbeeld links-, en rechtsextremisme, soevereiniteit) en het versterken van het signalerend vermogen.  
  • We organiseren trainingen voor collega's van verschillende teams door middel van het opleidingsaanbod Rijks Opleidingsinstituut Radicalisering: radicalisering, rechts, GGZ, PGE en Omgaan met Extreme Idealen (jeugd).  
  • We spelen, indien nodig, in op actuele spanningen in de samenleving en doen wat er nodig is om deze spanningen tegen te gaan.

Samenwerking
We werken samen in verschillende samenwerkingsverbanden, waarbij sommige van deze verbanden financiële steun van ons ontvangen:

  • Zorg- en Veiligheidshuis IJsselland: Dit samenwerkingsverband richt zich op de aanpak van criminele en overlastgevende personen en groepen.
  • Regionaal Informatie- en Expertisecentrum: Dit centrum houdt zich bezig met de aanpak van ondermijning.
  • Regionaal Coördinatiepunt Integrale Veiligheid: Dit samenwerkingsverband omvat 11 gemeenten in de regio IJsselland. De geprioriteerde binnen deze samenwerking zijn; zorg en veiligheid, digitale veiligheid en weerbaarheid en ondermijnende criminaliteit.
  • Veiligheidsnetwerk Oost-Nederland: Dit netwerk werkt samen met 76 gemeenten in de regio Oost-Nederland.

Activiteiten waar we mee stoppen

Niet van toepassing

Overzicht baten en lasten

In het overzicht baten en lasten is het budget per doel weergegeven.

Overzicht baten en lasten

Lasten

Baten

Saldo

Toevoeging aan reserves

Onttrekking aan reserves

Geraamd resultaat

Doel 7.2.1 Sociale veiligheid

2.697.844

30.263

2.667.581

0

0

2.667.581

Overzicht kredieten

Het overzicht kredieten geeft een totaalbeeld van de lopende (reeds vastgestelde) projectkredieten en de als onderdeel van de Begroting 2025 voorgestelde kredieten.

Overzicht kredieten

Omvang krediet

Gerealiseerd tot en met 2023

Resterend krediet

Raming 2024

Raming 2025

Raming 2026 en verder

Infra camera's binnenstad

316.906

184.930

131.976

131.976

0

0

Totaal 7.2.1 Sociale veiligheid

316.906

184.930

131.976

131.976

0

0

In bovenstaand overzicht baten en lasten en overzicht kredieten zijn de mutaties vanuit de bestedingsvoorstellen verwerkt. Een tabel met de structurele bestedingsvoorstellen en incidentele bestedingsvoorstellen zijn in het hoofdstuk Algemeen opgenomen. Dit geldt ook voor de toelichting op de structurele bestedingsvoorstellen en de incidentele bestedingsvoorstellen .

Deze pagina is gebouwd op 10/16/2024 15:54:21 met de export van 10/16/2024 15:44:47