Domeinen

Fysiek domein

Doel 7.3.4 Voorkomen gezondheidsrisico's

We voorkomen gezondheidsrisico’s door verontreiniging van bodem,  grondwater, lucht, geluid of externe veiligheid

Beschrijving

Leefomgeving en milieu zijn essentieel voor een gezonde stad. De Omgevingswet is per 1 januari 2024 definitief van kracht geworden. Zwolle heeft hiermee nieuwe verantwoordelijkheden, maar ook meer vrijheid gekregen voor lokale invulling. Met goede afwegingen kan de leefomgeving bijdragen aan een gezonde stad.

Het overgrote deel van de milieutaken is belegd bij de Omgevingsdienst IJsselland (OD). Dit is een samenwerkingsverband tussen de gemeenten Dalfsen, Deventer, Hardenberg, Kampen, Olst-Wijhe, Ommen, Raalte, Staphorst, Steenwijkerland, Zwartewaterland, Zwolle en de provincie Overijssel.

Kaderstellende nota('s)

Beleidsdocument

Vastgesteld

Uitvoeringsagenda Bodem en Ondergrond 2020-2024

2020

De uitvoeringsagenda Bodem en Ondergrond 2020-2024 blikt kort terug op de bereikte resultaten met de Visie op de ondergrond en vooruit naar hoe de ondergrond nog beter kan bijdragen aan verdere verduurzaming van de stad en de bijbehorende opgaven.

Portefeuillehouder(s)

Arjan Spaans

Activiteiten

Nieuwe activiteiten

Niet van toepassing

Lopende activiteiten

Omgevingsdienst IJsselland (OD)
De OD geeft invulling aan taken op het gebied van omgevingsrecht en draagt zo effectief bij aan de kwaliteit van de leefomgeving. Enerzijds door ondersteuning van de dienstverlening aan inwoners en bedrijven op het gebied van vergunningen. Anderzijds door toezicht en handhaving op omgevingsaspecten als veiligheid, lucht, geluid, energie, afval en bodem. Door het beleggen van deze taken bij de OD is er een eenduidiger beleid omtrent leefomgeving en worden meldingen, vergunningen en toezicht & handhaving op dezelfde manier opgepakt. Het afgesproken takenpakket staat beschreven in het op 9 februari 2017 vastgestelde convenant tussen de deelnemende partners en de OD. De volgende activiteiten worden uitgevoerd:

  • Uitvoeren vergunningverlening, toezicht en handhavingstaken op basis van het vergunningen, toezicht en handhavingsprogramma (VTH).
  • Preventieve handhaving door voorlichting, communicatie, advisering, stimulering, zichtbaar optreden en persoonlijke benadering.
  • Waar nodig wordt repressief opgetreden.
  • Specialistische werkzaamheden op gebied bodem, geluid, lucht en externe veiligheid

Gemeentelijke activiteiten bodem en ondergrond
Bodem en ondergrond zijn een deel van deze leefomgeving en zijn belangrijk voor bijvoorbeeld woningbouw en een gezonde stad.  In het Omgevingsprogramma Bodem & Ondergrond staat hoe wij meehelpen aan een gezonde stad. Dit is noodzakelijk voor een gezonde maatschappij en economische ontwikkeling. Een gezond en klimaatbestendig Zwolle kan niet zonder een gezonde ondergrond. We drinken het grondwater dat Vitens in het Engelse werk oppompt. We verwarmen en koelen onze huizen en kantoren met duurzame energie uit dezelfde bodem. En we spelen in tuinen en parken. We willen dus wonen, werken en recreëren op grond die hiervoor geschikt is. Zie ook doel 6.4.3.

Gemeentelijke activiteiten geluid, lucht en externe veiligheid
De bouw van extra woningen en verdere ontwikkeling in de bestaande stad zorgen bij geluid voor extra uitdagingen. Geluid is een bepalende factor voor de leefomgevingskwaliteit, waarbij Zwolle kiest voor gebiedsgericht werken aan een gezonde leefomgeving. Dit houdt in dat er keuzes gemaakt worden in welke zones we meer geluid accepteren en waar we juist strengere normen hanteren. De  ruimtelijke en gezondheidsambities uit de omgevingsvisie vormen daarbij het uitgangspunt. Ook voor geluid is een Omgevingsprogramma opgesteld.

Smog is een begrip wat iedereen kent en waarbij men automatisch aan Azië denkt. Toch hebben we in Nederland ook niet altijd een schone lucht, terwijl dit wel van essentieel belang is voor een gezonde leefomgeving. In Zwolle wordt overal voldaan aan de huidige vastgestelde normen. In september 2021 heeft de WHO de advieswaarden voor schone lucht aangescherpt. Er vindt een gestage verbetering van de luchtkwaliteit plaats maar Zwolle voldoet, net als de rest van Nederland, hier nog niet aan. Deze advieswaarden zijn nog niet vastgesteld. Mochten ze wel van kracht worden dan zijn wellicht aanvullende maatregelen nodig.

Bij externe veiligheid gaat het om risico’s voor de mens als gevolg van het opslaan, be- en verwerken en transport van gevaarlijke stoffen. In Zwolle wordt voorzien in het handhaven van de basisveiligheid voor Zwolse burgers, wat wil zeggen dat er nergens op het grondgebied van de gemeente veiligheidsnormen worden overschreden. Risico’s als gevolg van gevaarlijke stoffen horen echter bij het economische en maatschappelijke verkeer. In Zwolle zorgen we er wel voor dat deze risico’s passen bij het gebiedstype, zowel in de bestaande stad maar ook in de ontwikkelgebieden. We zorgen er bijvoorbeeld voor dat er geen nieuwe risicobronnen in een rustige woonwijk worden toegestaan. Indien er echter toch woongebieden in de buurt van een risicobron ontwikkeld worden dan houden we bij de ontwikkeling rekening met de risico’s en zorgen ervoor dat deze risico’s aanvaardbaar en te verantwoorden zijn.

  • We handelen geluidsklachten wegverkeerslawaai af.
  • We stellen geluidskaarten op en voeren het Actieplan geluid uit. Dit is een Europese verplichting. Elke 5 jaar stelt Zwolle de kaarten en het Actieplan vast. Het huidige Actieplan moet in 2024 worden vernieuwd. Nu de Omgevingswet per 1 januari 2024 van kracht gaat worden wordt het Actieplan een Omgevingsprogramma Geluid. Dit zal in combinatie met een Uitvoeringsagenda voor geluidstaken voor de komende 5 jaar in de loop van 2024 aan de raad worden aangeboden.
  • We handelen luchtverontreinigingsklachten (door wegverkeer, houtkachels, etc.) af.
  • We volgen de landelijke ontwikkelingen, beleidsinput, en afhandelen vragen bv. over straling 5G netwerken, gezondheidseffecten geluid/lucht etc..
  • We bewaken voor externe veiligheid dat het groepsrisico past binnen de grenswaarden van het gebiedstype en zorgen dat dit openbaar, verklaarbaar en aanvaardbaar is. We anticiperen op de komst van de Omgevingswet.

Activiteiten waar we mee stoppen

Niet van toepassing

Overzicht baten en lasten

In het overzicht baten en lasten is het budget per doel weergegeven.

Overzicht baten en lasten

Lasten

Baten

Saldo

Toevoeging aan reserves

Onttrekking aan reserves

Geraamd resultaat

Doel 7.3.4 Voorkomen gezondheidsrisico's

3.364.402

0

3.364.402

0

500.000

2.864.402

Overzicht kredieten

Het overzicht kredieten geeft een totaalbeeld van de lopende (reeds vastgestelde) projectkredieten en de als onderdeel van de Begroting 2025 voorgestelde kredieten.

Overzicht kredieten

Omvang krediet

Gerealiseerd tot en met 2023

Resterend krediet

Raming 2024

Raming 2025

Raming 2026 en verder

Airport Lelystad

156.000

121.152

34.848

34.848

Geluidsanering

1.078.116

697.351

380.765

380.765

Totaal 7.3.4 Voorkomen gezondsheidrisico's

1.234.116

818.503

415.613

415.613

0

0

In bovenstaand overzicht baten en lasten en overzicht kredieten zijn de mutaties vanuit de bestedingsvoorstellen verwerkt. Een tabel met de structurele bestedingsvoorstellen en incidentele bestedingsvoorstellen zijn in het hoofdstuk Algemeen opgenomen. Dit geldt ook voor de toelichting op de structurele bestedingsvoorstellen en de incidentele bestedingsvoorstellen .

Deze pagina is gebouwd op 11/18/2024 13:24:11 met de export van 11/18/2024 13:13:46