Domeinen

Fysiek domein

Doel 6.1.1 Omgevingsvisie als leidende agenda

We ontwikkelen samen de kracht van de stad (en regio) met als leidende agenda een inspirerende, uitnodigende, strategische en integrale omgevingsvisie

Beschrijving

Demografische prognoses geven aan dat Zwolle de komende tientallen jaren groeit. Een sterkere groei is niet ondenkbaar, omdat Zwolle steeds meer in trek is als aantrekkelijke gemeente om te wonen, te werken en te recreëren. Dat betekent dat we in Zwolle een slimme strategie nodig hebben om die (extra) groei letterlijk ruimte te kunnen bieden. We zorgen daarbij voor de juiste balans tussen groei, het behouden van de menselijke maat en het borgen van de vele ruimtelijke kwaliteiten die Zwolle rijk is, zowel in de stad als het buitengebied. Het behouden en versterken van de Zwolse brede welvaart staat daarbij centraal.

Behalve de toename van het aantal inwoners, leiden ook andere trends en ontwikkelingen tot kansen en opgaven op stedelijk en regionaal niveau. Economische ontwikkelingen, veranderingen in het klimaat, energiegebruik en technologie hebben gevolgen voor de fysieke leefomgeving. Tegen die achtergrond is in 2021 de Zwolse Omgevingsvisie 'Ons Zwolle van morgen' Zwolle vastgesteld die de koers uitzet voor de gewenste ontwikkeling van de fysieke leefomgeving en kijkt vooruit naar 2030. Met de visie als basis zetten we het komende decennium in op een volgende stap in kwalitatieve verstedelijking, de economische ontwikkeling van Zwolle, een aantrekkelijke buitenruimte en het versterken van de relatie tussen stad en landelijk gebied. Door ruimte te geven aan vernieuwing kunnen de transitievraagstukken op het gebied van klimaat, energie, gezondheid, demografie en leefbaarheid in verschillende gebieden opgepakt worden.

Op basis van de Regionale Verstedelijkingsstrategie en het regionale MIRT-onderzoek (bereikbaarheid) werken we aan een aanvulling op de Zwolse Omgevingsvisie. We kijken verder dan 2030 en richten ons op 2040 met een doorkijk naar 2050. Met name op het gebied van woningbouw, economie, mobiliteit en waterveiligheid. Het maken en bijstellen van een uitnodigende omgevingsvisie doen we samen met inwoners, ondernemers en belangenorganisaties. Andere belangrijke betrokken partners zijn bijvoorbeeld het rijk, de regiogemeenten, de provincie Overijssel, het waterschap en de GGD. We hebben elkaar nodig om invulling te geven aan de grote opgaven waar we in Zwolle en de regio voor staan. In de omgevingsvisie komt al het beleid voor de fysieke leefomgeving, integraal, gebiedsgericht en in samenhang samen. De inhoud van de visie geeft richting aan een op te stellen omgevingsplan. Daarnaast geeft het richting aan verdere ontwikkeling van de gemeente en helpt het initiatiefnemers om te komen tot haalbare plannen.

Vanuit onze strategische opgave in het centrumgebied zijn voor het Stadshart (programma 5) en de Spoorzone strategische agenda’s opgesteld. Het centrumgebied is van bovenlokaal belang en vormt het visitekaartje van Zwolle. Het is juist in dit gebied waar grote maatschappelijke opgaven spelen en waar we als gemeente de ruimtelijke structuur willen versterken.

Kaderstellende nota('s)

Beleidsdocument

Vastgesteld

Omgevingsvisie

2021

Een Omgevingsvisie is een toekomstbeeld waarmee een gemeente laat zien hoe de gemeente erover tien jaar uit kan zien. Dat toekomstbeeld gaat over de fysieke leefomgeving: alles dat we buiten zien en nodig is om te kunnen leven, wonen, werken, leren en ontspannen. Waarbij we de verbinding hebben gezocht en gevonden met sociale onderwerpen als bijvoorbeeld gezondheid.

Portefeuillehouder(s)

Gerdien Rots

Activiteiten

Nieuwe activiteiten

  • Vanwege de vele opgaven waar Zwolle gaan we inzetten op een sterkere stedelijke regie om doelmatig te sturen op de integrale samenhang tussen diverse gebieds- en locatieontwikkelingen in Zwolle.

Lopende activiteiten

  • We werken met de Zwolse omgevingsvisie als kader samen aan de gewenste ontwikkeling van de fysieke leefomgeving van Zwolle.
  • We dragen zorg voor een actuele Omgevingsvisie op basis van nieuwe maatschappelijke ontwikkelingen. In 2025 stellen we een aanvulling van de Zwolse Omgevingsvisie op.
  • We geven input aan het nationale beleid op het gebied van de ontwikkeling van de fysieke leefomgeving (onder andere Nationale Omgevingsvisie).
  • We stemmen de tot standkoming van de nieuwe Omgevingsvisie provincie Overijssel en de Zwolse omgevingsvisie af.
  • We stemmen de omgevingsvisies met regiogemeenten af.

Activiteiten waar we mee stoppen

Niet van toepassing

Overzicht baten en lasten

In het overzicht baten en lasten is het budget per doel weergegeven.

Overzicht baten en lasten

Lasten

Baten

Saldo

Toevoeging aan reserves

Onttrekking aan reserves

Geraamd resultaat

Doel 6.1.1 Omgevingsvisie

1.223.469

0

1.223.469

908.860

0

2.132.329

Overzicht kredieten

Het overzicht kredieten geeft een totaalbeeld van de lopende (reeds vastgestelde) projectkredieten en de als onderdeel van de Begroting 2025 voorgestelde kredieten.

Overzicht kredieten

Omvang krediet

Gerealiseerd tot en met 2023

Resterend krediet

Raming 2024

Raming 2025

Raming 2026 en verder

Investeren in Groei

125.000

91.700

33.300

33.300

Verkenning Ond.Stadsbroek en IJsselvecht

287.000

251.547

35.453

35.453

Aanvulling Omgevingsvisie 2030-2040

2.012.146

335.390

1.676.756

1.417.896

258.860

Stadsbouwmeester

950.000

88.093

861.907

561.907

300.000

Programma Stedelijk Zwolle

1.059.239

66.575

992.664

992.664

Regie Stedelijk Ontwikkeling

2.005.000

48.418

1.956.582

556.582

350.000

1.050.000

IJsselvizier

16.875

0

16.875

16.875

Uitvoeringsagenda Omgevingsvisie

105.000

0

105.000

105.000

Stadsbroek

21.600

0

21.600

21.600

Totaal 6.1.1 Omgevingsvisie als leidende agenda

6.581.860

881.723

5.700.137

3.741.277

908.860

1.050.000

In bovenstaand overzicht baten en lasten en overzicht kredieten zijn de mutaties vanuit de bestedingsvoorstellen verwerkt. Een tabel met de structurele bestedingsvoorstellen en incidentele bestedingsvoorstellen zijn in het hoofdstuk Algemeen opgenomen. Dit geldt ook voor de toelichting op de structurele bestedingsvoorstellen en de incidentele bestedingsvoorstellen .

Deze pagina is gebouwd op 10/16/2024 15:54:21 met de export van 10/16/2024 15:44:47